Annons

Få hjälp med EuroBonus-bokningar

5/5

Air India Business Class 787

.

Trip report

"Är Air India -
Ett av star Alliance värsta flygbolag?"

✈Flygbolag: Air India (B787)

🗓 April 2023

💺Kabinklass: Business class

🛫Avresa: Köpenhamn 🇩🇰 

🎯Mål: New Delhi 🇮🇳

💯Antal poäng: 82.500+2-4-1

💰Skatter & avgifter: 1250kr

(Resans slutdestination Seoul)

 

Skribent:

Marcus Fritz

Markupplevelse
3/5
Säte
2/5
Mat & Dryck
1.5/5
Crew & Service
2/5
Underhållning
1/5
Amenity kit
5/5

SLUTBETYG

2.5/5

Det har klagats mycket på Air Indias slitna kabiner genom åren. 2022 blev det klart att TATA-koncernen och Singapore airlines tar över och planerar göra stora förändringar med bl a nya kabiner och flyg. Men i väntan på denna uppgradering, hur är det att flyga med Air India idag?

Kom ihåg att följa EuroBonusguidenYoutube!

3/5

 

CPH erbjuder som vanligt en en lugn check in-upplevelse med dedikerad business class check in. Personalen var korrekt, vänlig och effektiv. Vi fick fast track hos CPH express men valde att gå bort till SAS fast tracken då den är lugnare och ligger vägg i vägg med SAS loungen.

Om du har Star Alliance Guld eller högre kan du komma upp i guld-loungen. Denna gången bjöds det på bland annat pasta med pesto som faktiskt var det bästa jag ätit i denna lounge. Kaffebaren var öppen och de tidigare bemanningsproblemen skall vara lösta. Loungen erbjuder vilorum, konferensrum, ljusterrapirum, ett par datorer med möjlighet att skriva ut.

Efter loungen gick vi igenom passkontrollen och boarding påbörjades kort efter utsatt tid. Personalen bordade först ett par passagerare med rullstolar som gjorde att business class fick vänta en stund i gången upp till flyget.  Inga problem men kändes inte så genomtänkt.  

2/5

På Air Indias 787 är det en äldre 2-2-2 sätes konfiguration som gäller. Det finns för och nackdelar med detta. Fördelarna är att sätet känns rymligt och du får fint benutrymme i den öppna och luftiga kabinen. Nackdelarna är att det inte känns särskilt privat. På längre flygningar kommer resenärerna vilja lägga sätet ner (flatbed). Om du får en fönsterplats kommer du bli tvungen att klättra över din sätesgranne för att gå på toaletten. 

Det finns en knapp som gör att mittenarmstödet fälls upp en ca 20 cm för lite mer privacy.  Sätet har strömkontakt, USB A och läslampa.  

Som vanligt på Dreamliner 787 dimmas rutorna elektroniskt, dock styrde crew när dessa kunde användas. Dvs vill du ljusa upp lite för att titta ut så är detta inte möjligt under “natten” eftersom crew har låst denna funktion. Man får 2 kuddar som är mjuka och fluffiga. Även täcket och underlakanet är sköna och av bra storlek.

1.5/5

 

Faktum är att jag hade höga förväntningar på maten ombord. Tyvärr blev det allt i allt en stor besvikelse. Innan start fick vi nyöppnad champagne som smakade helt ok. Efter take off kom snabbt en hel vagn ut med diverse drycker. Inga menyer delades ut. Man fick valet “veg or non-veg”. Det delades ut smörpopcorn och smör-riskex. Vi beställde kött alltså non-vedge. 

Tyvärr var det samma kyckling till förrätt och huvudrätt. Den var torr och smaklös så vi åt ej upp maten. 

Desertvagnen rullades ut och man fick välja mellan cheese cake och frukt. Fortfarande hungrig valde jag både och. Cheesecaken var det absolut bästa jag åt på flygningen. 

Innan landning serverades det frukost men med tanke på den tidigare kulinariska upplevelsen valde jag att sova istället…

🎎 Crew & Service

2/5

 

Jag hinner knappt sätta foten på flyget innan jag blir tillsagd på skarpen “NO PHOTO”. Efter det blev jag nog sedd som en “irriterande passagerare som vill ta bilder på maten”. 

Crew var ganska ointresserade av passagerarna men gick ett par rundor under flygningen. De snacks som fanns var det samma som vid boarding dvs nötter och smörpopcorn. 

Toaletterna var bra och hölls rena under hela flygningen. Det fanns dock bara tvål och vatten.

🎥 Underhållning

1/5

 

Tyvärr är underhållningen ombord riktigt usel. Faktiskt kan jag inte komma på något positivt alls. 

Skärmen är lågupplöst och totalt okalibrerad touch- funktion som retade gallfeber på mig. Det var nästan omöjligt att navigera runt. 

Istället kan man använda fjärrkontrollen som bara hade lite intorkad sås på sig.

Dåligt utbud av filmer och serier gör att du fort tappar intresset. Andra funktioner som t ex spel var ur funktion. Det som fungerade var world map för att följa flygets väg till Indien.

Behöver jag skriva att det inte fanns Wifi och att det var glapp i de usla hörlurarna?

👝 Amenity kit

5/5

 

Här kommer vi till resans 5-poängare 🙂 Här steppar Air India upp rejält med ett mycket trevligt kit och pyjamas. Allt rullas ut på en vagn med tidningar, pyjamas i 3 olika storlekar och hard case amenity kit.

 

Innehåll :

  • Tandborste
  • Tandkräm
  • Munskölj
  • Ögonmask
  • Stumpor
  • Läppbalsam
  • Ansiktsvatten
  • Hudkräm
  • Penna

Pyjamasen med byxor och långärmad tröja är mjuk och sitter bra. Faktum är att den även passar även oss större europeer. 

Markupplevelse

Säte

Mat & Dryck

Crew & Service

Underhållning

Amenity-kit

Konklusion

air india Business Class 787

👍

Det bästa

Toppen amenity kit och pyjamas som absolut kommer användas på framtida resor.

👎

Det sämsta

Mycket besviken på Air Indias mat som i mitt tycke nästan var oätlig…

Skribent:

Marcus Fritz

Markupplevelse
3/5
Säte
2/5
Mat & Dryck
1.5/5
Crew & Service
2/5
Underhållning
1/5
Amenity kit
5/5

SLUTBETYG

2.5/5

SENASTE I EUROBONUS-SAMLANDE!

Prenumerera på vårat nyhetsbrev

Nyfiken på hur du kan hålla dig uppdaterad med de allra senaste nyheterna?
Gå även med i Facebook-gruppen Poängen med EuroBonus där vi delar tips och tricks.
Om du har några bra tips själv – dela gärna med dig så att vi tillsammans kan se till att maximera bonusintjäningen.

Inlägget kan innehålla länkar till tjänster där Eurobonusguiden.se får provision eller kompensation.
Detta är kostnadsfritt för dig som läsare eftersom det är leverantören som eventuellt kommer att betala ersättning för inlägget.
Provisionen/kompensationen hjälper oss att täcka kostnader för domän, serverkostnader och andra driftskostnader som är relaterade till den här sidan.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad med de senaste tips och trix i EuroBonus