TRIP REPORTS

En TripReport eller recension av flygresorna är baserad på EuroBonusguidens personliga bedömningar och upplevelser ombord på flygresan från början till slut.

Vill du läsa andra #TripReport‘s?
Sök efter #TripReport och sortera efter de senaste inläggen i FB-gruppen Poängen med EuroBonus. Vill du skapa din egen #TripReport och dela med andra? Här är ett exempel 🙂

SAS A321LR

SAS BUSINESS CLASS A321LR

Trip report “kolla flygtyp innan du bokar!” Flygbolag: SAS (A321LR) Juli 2024  Kabinklass: Business class  Avreseort: Köpenhamn  Destination: Toronto Poängkostnad: 30.000 pp inkl SAS MC Fly Premium.   Skatter & avgifter: 460kr   Skribent: Marcus Fritz Markupplevelse ★★★★★ 4/5 Säte ★★★★★ 2.5/5 Mat & Dryck ★★★★★ 4.5/5 Crew & faciliteter ★★★★★ 2.6/5 Underhållning ★★★★★ 4/5 Amenity kit ★★★★★ 3.5/5 SLUTBETYG ★★★★★ 3.7/5 Vi tycker att SAS Business class håller en hög nivå jämfört med andra europeiska flygbolag. När vi sist gjorde en tripreport på SAS Business class A350 var vi mycket nöjda. Vi har även åkt lillasyster A321LR ett par gånger och tänker det är tid för en tripreport även på denna mindre maskin. För hur stor kan skillnaden vara?  Tanken från början med dessa små maskiner var att SAS skulle kunna köra SAS direktflyg till USA från mindre flygplatser “secondary cities” som Tex Göteborg och Aalborg. Tyvärr var detta en förlustaffär för SAS och linjerna blev nedlagda och maskinerna går numera på Washington, New York, Boston och Toronto. Om SAS väljer att starta upp nya linjer på fler secondary cities när SAS går över till Sky Team får tiden utvisa, för det är fler A321LR på väg till SAS… 🚗 Markupplevelse ★★★★★ 4/5 Det är oerhört smidigt att ankomma med tåg eller bil till CPH och gå det korta avståndet till incheckningen, och så var fallet även denna gång. Faktum är att CPH har vunnit priser för just detta korta avstånd. Vi checkade in i den dedikerade disken för SAS Business/PLUS och numera SkyTeamElite. Efter incheckningen åkte vi uppför rulltrappan till SAS Fast track säkerhetskontroll, ingen kö där heller, och vi seglade igenom som vanligt. Direkt utanför Fast track säkerhetskontrollen ligger SAS loungen, som består av två våningar. Nedervåningen är för Business class + PLUS passagerare. Om du reser med Sky Team och har minst guldkort kan du även använda ovanvåningen (SAS Gold lounge). (Resan var under Star Alliance tiden) SAS GOLD LOUNGE (CPH) I loungen på ovanvåningen finns lite fler och bekvämare sittmöjligheter med stora soffor, men det största plusset är den baristabemannade kaffebaren. Här kan du få riktigt nice kaffe, te och chai latte. I guldloungen finns även vilobås, ljusterapirum samt två mötesrum.  Frukosten består av overnight oats, gröt, frukt, bröd och bullar med pålägg mm. Det är med glädje vi ser att SAS börjat lägga mer krafter på matutbudet och idag serverades amerikanska pannkakor med sirap. Innan lunch plockades frukosten undan och lunchen dukades upp med pastasallad mm. Dock efterlyser jag mer matig mat som i tex Lufthansas lounger. ➜ 📷 💺 Säte ★★★★★ 2.5/5 Flygplanet “Åsa Viking” var en Airbus 321LR och levererades till SAS i slutet av 2021. A321LR är en utveckling av vanliga A321NEO. LR står för “long reach”, då de satt in extra bränsletankar för att kunna nå tex USAs västkust.  Första skillnaden du märker som passagerare är att det bara är 1 gång ner i mitten, på SAS stora maskiner A350/A330 är det som bekant 2 gångar.  Kabinen var fortfarande fräsch med bara några få skavanker och hade följare konfiguration: 22 Business Class 12 SAS Plus 123 Go säten, vilket innebar totalt 157 platser. Seatingen på denna maskin varpå ojämna rader 2 och 2 och på jämna rader 1 och 1 (även kallat ett throne seat). Skillnaden är faktiskt ganska stor och jag vill ge dig följande råd gällande val av säte. Om du reser tillsammans med någon välj tex rad 1 då du har bra benplats, men tyvärr har du nästan ingen förvaring. Om du åker själv och sätter dig på en jämn rad så riskerar du att få en seatbuddy som behöver kliva över dig, eller som du skall kliva över (något du inte riskerar på ett av SAS stora flyg). Åker du själv så kan du med fördel välja en jämn rad. Då sitter du själv och har riktigt mycket förvaringsutrymmen. Du har 2 stora avlastningsytor där du kan ställa en stor laptop den ena och ha en pärm  eller väska på den andra, samt ett stort fack vid röster där du kan ha en personal item som en handväska. Dock vill jag komma med en liten varning på dessa säten där du sitter själv. När du lägger ner sätet känns det som att ligga i en låda och jag fick nästan lite cellskräck. Jag tänker det är hålet där du stoppar fötterna som är problemet. Förstå mig rätt, såklart det är bättre att ligga ner än att sitta i ekonomi, men om vi nu skall jämföra Business class säten så var detta inte toppen.  Sätet bjuder på många bra inställningsmöjligheter via touchpaneler. Allt fungerade inkl massagefunktionen. Jag fick kudde och täcke och men inget liggunderlag. SAS har sedan en tid fasat ut hästenstäcket och övergått till DUX.  Sätet har plats till vattenflaska och även ett litet fack under skärmen. ➜ 📷 🍣 Mat & dryck ★★★★★ 4.5/5 Det började i vanlig ordning med att det delades ut varm handduk följt av varma cachewnötter med dricka.  Sedan blev det kall förrätt och den klassiska serveringsvagnen rullades ut så man kan se matalternativen innan man bestämmer sig.  Förrätten med lufttorkad skinka och picklad rabarber satt som en smäck. Även huvudrätten var riktigt läcker med beef och rösti/potatis.    Efterrätten var en SAS-standard med ost, frukt, glass, kaka mm. Jag tog lite av allt och det smakade fint även om jag nog föredrar glass i bägare istället för pinnglass.  Ca två timmar innan landning blev det serverat klassiskt dansk smörrebröd med ägg och räka!  Jag kan inte hitta något att klaga på här, hatten av för köket i CPH!  ➜ 📷 Crew & faciliteter ★★★★★ 2.5/5 Crew var jättebra – men det märks att de inte gillar att jobba på detta “lilla” flyg över Atlanten. Kabinen saknar crew-rest, dvs de kan inte gå och vila sig. Varje gång någon vill gå på toaletten måste de möblera om i köket för att gästen skall kunna komma in på WC.  Och på tal om WC, denna lilla WC funkar inom europa, men på långdistans blir det problematiskt . Det finns knappt plats att vända sig om. Och du vill byta om till andra

LäS MER »
Medvind SAS EuroBonus Star Alliance Jonas Alexis Podcast

Podcast: En avskedsturné med Star Alliance – 100 timmar i business class

ANNONS [Podcast-episoderna produceras av annonsör] Om MEDVIND Från skaparna av Chatflights kommer MEDVIND, en podcast om att resa smartare. Reser du mycket? Samlar du poäng på ditt kreditkort? Drömmer du om att resa jorden runt i Business Class? Då är denna podcast för dig. Chatflights grundare Alexis och Jonas tar varje vecka upp nya ämnen om hur man utnyttjar varje krona och poäng till sin fördel. Det handlar om EuroBonus, Amex, lounger, destinationer, kreditkort och First Class. Allt för att du ska kunna resa bättre och smartare.    Avsnitt 55 – 100 timmar i business class – “En avskedsturné med Star Alliance” Att frivilligt spendera 100 timmar ombord på flygplan kan tyckas vara vansinne för de flesta, men för vissa personer så finns det en njutning i att spendera tiden ombord på ett flygplan i business class med ett glas champagne i handen. I veckans avsnitt delar Jonas med sig av sin resa där han på 9 dagar spenderade 100 timmar ombord på flygplan kors och tvärs över världen. Lyssna på fler avsnitt här

LäS MER »
Confirmed SAS Destination Unknown

#TripReport: SAS Destination Unknown

http://eurobonusguiden.se/wp-content/uploads/2024/04/Kopia-av-Destination-Unknown.mp4 Tripreport Ut i det okända? Magisk stämning från början till slut! Flygbolag: SAS April 2024 Kabinklass: SAS Unknown (3xPlus)  Avresa: CPH Destination: ??? (ATH) Antal poäng: 30.000 p.p  Skatter & avgifter: 0 kr Kostnad: Anslutning till CPH + SAS Hotel partner: Single € 140 & Double € 150. Ev. boka hotell på egen hand. Vad hände innan resan? 5 februari – SAS presenterar: Destination Unknown med meddelandet: “READY TO VISIT THE UNKNOWN? Vi vet att du är en erfaren resenär. Men skulle du våga gå ombord på ett flygplan utan att veta destinationen? Som EuroBonus-medlem har du nu chansen att bevisa det. En tur/retur-biljett kostar 30 000 EuroBonus-poäng.” 12 februari kl. 12.00 – Anmälan öppnades upp i SAS Appen och efter anmälan fick du meddelandet “Anmälan mottagen + Avvaktar bekräftelse”.  15 februari – Grattis! Du har fått plats till Destination Unknown. Jippi! Vi är så lyckliga att få platser. Över 6000 EuroBonus-medlemmar anmälde sig och ca 170 platser delades ut bland de anmälda för att resa till Destination Unknown med SAS. Live TripReport? Se vår story/highlight på Instagram! Och följ oss gärna 🙂 https://youtu.be/UuR8WwK4OrM Skribenter: Vegard Winther & Marcus Fritz Flygplats & gate ★★★★★ 4/5 Resan CPH-ATH ★★★★★ 5/5 Mat & dryck ★★★★★ 4.5/5 Crew & Service ★★★★★ 5/5 IFE (Quiz & DJ) ★★★★★ 4.5/5 Goodiebag ★★★★★ 5/5 Totalupplevelse ★★★★★ 4.7/5 SAS:s “Destination Unknown” var en resa till en okänd destination. 170 resenärer samlades på Köpenhamns flygplats, där vi överraskades med cupcakes, goodiebags och en DJ innan ombordstigning. Flygresan inkluderade en unik matupplevelse, frågesport och till slut avslöjades destinationen: Aten. Under resan upplevde vi takterrassfester, sightseeing och aktiviteter som bad i Lake Vouliagmeni och gourmetlunch på en gård. Totalupplevelsen var fantastisk, och många av deltagarna skulle gärna göra om det och åka till en okänd destination. Detta var vad vi fick för våra 30 000 poäng: Flygresa T/R CPH-ATH. Transporter till och från hotell och aktiviteter. Utöver detta ingick även: Fredag Cupcakes och juice vid gaten. Destination Unknown Goodiebag. In-flight meal: The Unknown meal + drinks. Special edition av Scandinavian Traveler Magazine: Destination Unknown: Athen. Bagaget levererat direkt till hotellrummet. Rooftop lunch + drinks på Sofitel efter landning på ATH. Rooftop party + drinks + plockmat på Moxy Athens City.Lördag Vinnarna av quizet på flyget fick en guidad kvällstur på Akropolis. Söndag Bad och fika på Lake Vouliagmeni. Snacks, lunch, dessert & dryck på vackra The Margi Farm. Skärbräda från olivträd. Keps med flygplats-logga. Det vi fick betala för själva var hotell (som bokades av SAS).  Var Destination Unknown värd 30 000 EuroBonuspoäng? Destination Unknown bjöd på mycket värde för poängen och är något vi gärna deltar i igen! Skriv gärna din egen TripReport och dela med andra i gruppen! Annons 🧳🎒 Hur packar man till Destination Unknown? Hur packar man egentligen för en resa till det okända? Vi valde att ta med var sin resväska samt 30L-ryggsäck från Zeeksack “The Organizer”. Ryggsäcken är godkänd som handbagage och har justerbara fack på insidan med kardborreband för enkel anpassning. Lätt åtkomst till allt innehåll i ryggsäcken både från sidorna och från topplocket. I toppen finns också en egen liten ficka för saker du behöver snabb åtkomst till. Flera små fack och nätfickor gör det enkelt att organisera packningen. Ryggsäcken har även smarta funktioner som en laptop-ficka på baksidan, vattenavvisande material, en stöldskyddad RFID-ficka för värdesaker, och kan enkelt fästas på din stora rull/resväska med den integrerade remmen och fästremmarna på utsidan. Ryggsäcken sitter också mycket bra på ryggen. Efter att ha testat ryggsäcken ordentligt kan vi tryggt rekommendera den. Vi har också tagit några fina bilder på ryggsäcken under resan, som du kan se här. ➜ 📷 Zeeksack erbjuder tre olika ryggsäckar från 22 till 30 liter – The Organizer, Zeeker och Carrier. Vi har ordnat ett avtal med Zeeksack där du får ett valfritt tillbehör (värde upp till 299 kr) om du uppger rabattkoden EuroBonusguiden Zeeksack har en nöjd-kund-garanti som ger dig möjlighet att returnera produkten gratis inom 100 dagar, så länge den är i originalskick, och få full återbetalning. Dessutom erbjuder de livstidsgaranti. Om de inte kan lösa eller reparera en produktions- eller materialdefekt ersätter de produkten utan frågor. Zeeksack.com -> Rabattkod: EuroBonusguiden 🇩🇰 CPH flygplats ★★★★★ 4/5 Äntligen är dagen här – Destination Unknown! Vegard och Torstein kom med flyg från Oslo dagen innan och övernattade på hotellet vid flygplatsen. Marcus tog bilen från Sverige tidigt på morgonen. Vi går in på flygplatsen, tar en titt på avgångstavlan där det står «SK7032 – Unknown Schengen – Terminal 3», och spänningen stiger omedelbart! Vi rör oss mot T3, och utanför incheckningsdisk 17 är det en lång kö på grund av tekniska problem, men de löstes relativt snabbt. Stämningen är påtagligt god från första stund, trots den långa kön. Flera SAS-anställda (ground staff+piloter osv.) är också tillgängliga för frågor. Skärmarna ovanför incheckningen visar «Destination Unknown»-logotypen, boardingkortet visar “TO FICTITIOUS XXX, Destination Unknown, Group 4” och bagagemärket visar “FICTITIOUS POINT XXX”. SAS har gjort ett bra jobb med att hålla destinationen hemlig fram till avresedagen, även med små detaljer vid incheckningen. Fast track ingår. Vi tar oss snabbt genom säkerhetskontrollen och beger oss mot gate B8. Vid gaten finns det ett avgränsat område med stora lysande Destination Unknown-affischer, massor av människor, en egen SAS-DJ och självklart musik. Innerst i området serveras juice och cupcakes med en egen Destination Unknown-logotyp. Mycket söta! Stämningen är ganska bra även om klockan bara är 8 på morgonen, så det är tydligt att det är fler än bara vi som är taggade!  Ett filmteam var också närvarande som filmade och intervjuade några av passagerarna. ➜ 📷 ✈️🇩🇰 CPH ➡️ ATH 🇬🇷 ★★★★★ 4.5/5 Vid ombordstigningen får vi var sin Destination Unknown Goodiebag som innehåller: Destination Unknown-designat: Passfodral Bagagemärke Isolerad vattenflaska Strandhandduk Förutom det innehöll goodiebagen: Vatten After sun Rengöringsskum Crispy Carrie Cube Proteinbar för handbagage Choklad med mango och passionsfrukt Cashewnötter Över ryggstödet på alla flygstolar hänger också en nackstödsöverdrag med Destination Unknown-logotypen. På ryggstödet framför dig finns också ett litet klistermärke med en QR-kod

LäS MER »
SAS Destination Unknown

LIVE TRIP REPORT: SAS DESTINATION UNKNOWN

Foto: SAS App Vill du följa med på SAS Destination Unknown? Över 6000 sökte, men bara ca 180 fick en biljett! EuroBonusguiden är bland de lyckligt lottade resenärerna som ska åka på Destination Unknown och ni får följa med på resan här på EuroBonusguiden.se och @poangenmedeurobonus på Instagram.

LäS MER »
THAI AIRWAYS FIRST 777 YOUTUBE-2

Thai Airways First Class 777

Trip report “Thai Airways håller flaggan högt ”  Flygbolag: Thai Airways (777) Nov 2023  Kabinklass: First   Avreseort: Bangkok (BKK)  Destination: London (LHR)  Poängkostnad: 135.000 enkel   Skatter & avgifter: 1030kr   Skribent: Marcus Fritz Markupplevelse ★★★★★ 4/5 Säte ★★★★★ 4/5 Mat & Dryck ★★★★★ 5/5 Crew & faciliteter ★★★★★ 5/5 Underhållning ★★★★★ 4/5 Amenity kit ★★★★★ 4.5/5 SLUTBETYG ★★★★★ 4.4/5 Thai Airways skapades 1960 av Scandinavian Airlines System (SAS) och Thai Airways Company (TAC). De har länge haft ett rykte av att vara ett riktigt bra flygbolag med fantastisk service. Men på senare år har Thai haft dåliga ekonomiska resultat, något som gjort att flygen numera är gamla och trötta, maten lite so so och personalens villkor försämrats drastiskt. Några resor vi haft i deras business class har varit riktigt dåliga. Men vi testar en tur i första klass och ser hur det går… https://www.youtube.com/watch?v=p6ddOuCm5PA Kom ihåg att följa EuroBonusguiden på Youtube! 🚗 Markupplevelse ★★★★★ 4/5 Incheckningen gick smidigt och du sitter ner med en kall handduk och en flaska vatten medan personalen ordnar boardingkort. Innan pandemin var Thai Airways första klass en av de bästa upplevelserna på marken, inklusive den utmärkta första klass-loungen och spaet. Då blev man eskorterad runt på flygplatsen och körd i en golfbil. Dessutom ingick en timmes helkroppsmassage och man fick ett privat rum i loungen. Efter pandemin har en del saker försämrats. Ingen golfbil, inget spa, inget privat rum i First Class-loungen. Den “nya” loungen renoverades under pandemitider. Jag gick först igenom en full business class-lounge, och längst in fanns en del bara för första klass-passagerare. First-delen var ganska tom men faktiskt en besvikelse. Det fanns några middagsbord där man kan beställa trevlig nylagad thaimat, men efter det finns det inte mer att göra i first-delen. Bara några fåtöljer, kyl med drycker, dusch och toalett. När det var dags för boarding kom personalen och hämtade oss, och vi gick i rad till flyget. Ganska mycket folk i gaten och underligt nog stod vi i kö en stund, det vill säga, de öppnade inte upp en egen kö åt First Class trots att vi hade eskort genom terminalen. ➜ 📷 💺 Säte ★★★★★ 4/5 Flygplanstypen var en Boeing 777-300 ER och var bara tre år gammal med en riktigt fräsch kabin. Flyget hade totalt 303 säten, fördelat på: – 8 i First class– 40 i Business class– 225 i Economy class Inredningen var riktigt fräsch och ren utan några skavanker eller märken. Man sitter 1-2-1 i First och alla säten har därmed åtkomst till gången. Tyvärr var alla fönstersäten upptagna när jag bokade biljetten cirka två veckor innan avgång, så jag fick nöja mig med 1F vilket resulterade i att jag fick en stolsgranne. Denna granne tyckte det var OK att lägga upp fötterna på den gemensamma mittkonsolen innan start och sedan vifta bort personalen som man gör med myggor eller annat som irriterar en. Direkt efter start fällde jag därför upp väggen mellan sätena; allt med belysning, stolen och avdelaren styrs från en touchskärm i mittkonsolen. Sätet bjuder på många bra inställningsmöjligheter, och man sitter riktigt bra. Jag hade önskat att sätena var mer privata. Ottomanen (den lilla sittpuffen framför benen) går inte att flytta närmare stolen (som på Lufthansa first), men hos Thai har man även ett extra säkerhetsbälte om man vill sitta ihop och äta. Om du reser med jacka/kavaj så finns det en liten inbyggd garderob i väggen till höger, men räkna inte med att du får plats med någon stor vinterjacka. Kuddarna, täcket och underlägget var trevliga och mjuka men inte särskilt fluffiga. Liggläget ger mycket plats i längd och bredd, och det blev ett par timmars god sömn. ➜ 📷 🍣 Mat & dryck ★★★★★ 5/5 Redan hemma i Sverige hade jag beställt vilken mat jag ville äta ombord (via denna länk). All mat serveras ‘On demand’, dvs du äter när du är hungrig. Direkt efter boarding kom besättningen med pre-departure champagne eller juice. Väl uppe i luften startade kaviar-serveringen. Det var max en burk Osteria per person som gällde (till skillnad från Lufthansa och ANA som inte har någon sådan begränsning). Huvudrätten blev en utmärkt tillagad biff från Nya Zeeland. Kan ha varit den bästa biffen jag fått i luften. Efterrätten var trevlig med maräng, sorbet och kaka. Och naturligtvis provade jag även en laddad ostbricka med frukt. Innan landning åt jag min  frukost med fruktsallad, bacon, spenat och ägg mm. ➜ 📷 Crew & loo ★★★★★ 5/5 Crew var riktigt trevliga och ville verkligen leverera en god upplevelse ombord. Pursern kom runt efter start och presenterade sig och tackade för att jag flög Thai. Och innan landning kom hon tillbaka och delade ut små chokladaskar. Toaletten var av standardstorlek och hade en bänk som kunde fällas ner från väggen. Det fanns lite parfym, tvål och några dentalkit. Toaletten rengjordes av crew mellan varje besök, vilket gjorde att toaletten var riktigt ren under hela flygningen. Efter maten gick jag för att byta om, och då gick crew självmant och startade turn down-service. ➜ 📷 🎥 Underhållning ★★★★★ 4/5 Underhållningssystemet var även det nytt och bra. Fjärrkontrollen fungerar som en extra skärm, och du kan följa med på världskartan och se hur långt du har kvar på flygningen, med mera. Bildkvaliteten var utmärkt, och betraktningsvinkeln vid liggläge fungerade bra. Utbudet av film och serier var det som drog ner betyget på underhållningen. Hörlurarna från AKG var rena och hela och fungerade fint under hela flygningen. Check-in-personalen gav mig en wifi-voucher som gav mig gratis wifi under hela flygningen. Tyvärr ingenting som gick att streama på, men fungerade med chatt, surf och mail. ➜ 📷 👝 Amenity kit ★★★★★ 4.5/5 Detta fina amenity kit är av hard case-modell och ger en skön känsla i handen. Dock borde de gjort blixtlåset av högre kvalitet. Innehåll: – Tandborste– Tandkräm– Sockor– Öronproppar– Ögonmask– Läppbalsam– Hudkräm– Hårborste– Ansiktsvatten Pyjamasen var skön och passar även oss skandinaver. Tyvärr är tofflorna ej användbara för folk med storlek 43 eller större. ➜ 📷 Annons Idag har man rätt

LäS MER »
Lufthansa First class

Lufthansa First Class 747

Trip report “bilder på ankor”  Flygbolag: Lufthansa (747) Dec 2023  Kabinklass: First   Avreseort: CPH (via FRA)   Destination: ORD  Poängkostnad: 87500 T&R inkl 2-4-1 Amex voucher.  Skatter & avgifter: 2080kr   Skribent: Marcus Fritz Markupplevelse ★★★★★ 5/5 Säte ★★★★★ 4/5 Mat & Dryck ★★★★★ 5/5 Crew & Loo ★★★★★ 5/5 Underhållning ★★★★★ 2/5 Amenity kit ★★★★★ 5/5 SLUTBETYG ★★★★★ 4.3/5 Att boka Lufthansa första klass för EuroBonuspoäng är fullt möjligt,  upp till 7 säten. Haken är att du bara kan boka några dagar innan avgång. Tack vare Awardfares kunde jag lägga en bevakning och fick ett mail när platsen öppnade upp. Jag ringde sedan till SAS Amex-linjen och bokade resan. Hemresan bokades i United (Business class). Två dagar senare fick jag ett nytt mail om att även hemresa fanns tillgänglig i First. Kostade 150 SEK att boka om via SAS. Men hur är det då att flyga denna 747 som är lite till åren kommen? https://www.youtube.com/watch?v=LEOzV3eh5BA Kom ihåg att följa EuroBonusguiden på Youtube! Så hittar du biljetter i First med hjälp av Awardfares Skaffa Awardfares (minst Guld) – Du får 20% rabatt via denna sida Välj SAS EuroBonus Under “Cabin” trycker du på “First Only” Om du inte väljer destination får du nu upp de flesta First som går att boka med EuroBonuspoäng Om du vill uppleva First Class Terminal i Frankfurt så välj skriv FRA i “from” eller “to” för att sortera i resultaten Tänk på att biljetterna med Lufthansa kommer tidigast 14 dagar innan – men ofta bara några dagar/dag innan avgång Logga in på Awardfares.com – Sortera på “First Class Only” “First Class Only” Awardfares Alert som bevakar platser till dig på en viss stäcka – när det kommer lediga platser får du mail. Vill du veta var du kan åka med Lufthansa First Class? läs mer längst ner i artikeln 🚗 Markupplevelse ★★★★★ 5/5 Jag ankom till FRA i Lufthansa Business från CPH. Vi fick en remote gate, dvs planet parkerade en bit från terminalen. Resten av passagerarna hämtades med buss, medan jag och en annan passagerare kördes till terminalen med en Lufthansa “Limo”.  Sedan följde en underlig procedur, där jag fick gå igenom bagagehallen och tullen och sedan lämna terminalen helt. Som tur var hade chauffören förklarat hur jag skulle gå, för det var TOTALT ologiskt; jag fick gå ut till vägen, svänga vänster, passera rökande taxiförare och fortsätta rakt fram i några minuter och korsa vägen (utan övergångsställe) för att ta mig till First Class Terminal FCT.  FIRST CLASS TERMINAL   När jag väl ankom var det bara att ta hissen upp till lobbyn, där personalen stod med handhållna enheter via vilka de hade stenkoll på alla passagerare. Jag lämnade över passet och personalen ordnade incheckningen åt mig. Innan man fick komma in i loungen blev det privat säkerhetskontroll som var extra noga då jag skulle till USA. Men det hela var gjort med lite finess, t ex fick jag sätta mig i en läderfåtölj och personalen tog av mig skorna för att ta prov från strumporna  för att testa för sprängämnen. De beklagade de hårda reglerna för USA-resenärer, och personalen packade ner min dator åt mig efter att den kontrollerats.   Efter säkerhetskontrollen blev jag insläppt i loungen och tilldelad en personlig “värd” som visade mig runt. Värden beklagade att loungen var full av folk, men försäkrade att de flesta skulle åka om någon timme och att det skulle lugna sig. Därför valde jag att börja med ett långt bad då denna lounge har badrum med badkar. Jag bad värden om ett glas champagne och en cola. Värden levererade dricka och även min FCT Lufthansa badanka.   Efter ett trevligt långbad flyttade jag över till restaurangen och beställde en wienerschnitzel med potatis samt efterrätt. Maten smakade väl med extra plus i kanten för efterrätten.  Sedan flyttade jag över till baren som ställde upp en liten whiskeyprovning, med bl a Hibiki och Nikka. Efter denna fest blev det vila i en “vågstol” som gungar en till sömns. Loungen har även rum med riktiga sängar för den som vill ligga ner och vila. När det blev dags för boarding blev jag och ännu en passagerare hämtade. Loungevärden följde oss ner med hissen och det utfördes ytterligare en kontroll av pass och boardingkort innan vi fick ta plats i en trevlig Porsche Panamera som körde oss till flyget. First class-passagerare hade en egen bro och föraren lämnade över oss till crew här.   ➜ 📷 💺 Säte ★★★★★ 4/5 Flyget var en Boeing 747-800 och kallas för Queen of the Skies. Inredningen kändes ganska omodern men ändå elegant. Denna maskin är utrustad med följande säteskonfiguration:  8 First Class 80 Business Class 32 Premium Economy Class  244 Economy Class   Första klass-kabinen är längst fram på nedervåningen i 747, och det var rätt spännande att sitta framför piloterna. Väggarna i First är täckta med ljust mjuk tyg. Varje passagerare fick en riktig ros vid sin plats, och det fanns gott om förvaringsutrymmen, både overhead men även i ens ottoman (den lilla sittpuffen framför fötterna). Det fanns även små fack längs med fönstren, men där fanns tyvärr bara plats för t ex hörlurar. Det finns verkligen många inställningsmöjligheter på denna stol, men de är inte helt logiska så jag fick fippla en del med kontrollerna innan det blev bra. Man sitter riktigt bra och intar måltiderna antingen själv eller med en gäst som kan sitta på ottomanen som även den kan flyttas med säteskontrollen. Det var några andra gäster i kabinen som satt i mitten på honey moon seats och satt fyra personer och åt ihop.  Crew bäddade med madrass, kuddar och fluffigt täcke när det blev dags att sova. Allt i full size och av hög kvalitet. Tyvärr tyckte jag att det var alldeles för hårt, madrassen höll inte måttet och var en besvikelse. En annan negativ sak var bristen på insynsskydd. Det gick att fälla upp en vägg via fjärrkontrollen, men sätet var definitivt inte privat nog i mitt tycke. Den som sitter på första raden och fäller upp sin vägg slipper se andra, men

LäS MER »
SAS A350

SAS BUSINESS CLASS A350

Trip report “SAS – Höjer ribban”  Flygbolag: SAS (350) Sep 2023  Kabinklass: Business class  Avreseort: Köpenhamn   Destination: Los Angeles  Poängkostnad: 60.000 pp ToR inkl SAS MC Fly Premium.    Skatter & avgifter: 430kr   Skribent: Marcus Fritz Markupplevelse ★★★★★ 4/5 Säte ★★★★★ 4/5 Mat & Dryck ★★★★★ 5/5 Crew & faciliteter ★★★★★ 5/5 Underhållning ★★★★★ 4.5/5 Amenity kit ★★★★★ 3.5/5 SLUTBETYG ★★★★★ 4.5/5 Allas vårt eget SAS – Scandinavian Airlines – brukar vara pålitligt för den som sitter i Business class. Det är samma serveringsvagn, Gott och blandat, Gotlandschips och äppelmust från Ringi på varje flygning. Det är lätt att bli hemmablind, men trots det blev jag positivt överraskad den här gången, och med sin A350 kvalar SAS in bland de fem bästa bolagen i hela Star Alliance, i mitt tycke. https://youtu.be/ft4N08l9nOs Kom ihåg att följa EuroBonusguiden på Youtube! 🚗 Markupplevelse ★★★★★ 4/5 Det är oerhört smidigt att ankomma med tåg eller bil till CPH och gå det korta avståndet till incheckningen, och så var fallet även denna gång. Faktum är att CPH har vunnit priser för just detta korta avstånd. Vi checkade in i den dedikerade disken för SAS Business/PLUS och Star Alliance Gold. Det var ingen kö, men det tog lite tid att checka in. Det visade sig att våra försök att checka in i appen hade ställt till det i systemet – det får vi ta på oss, men det gick att reda ut. Efter incheckningen åkte vi uppför rulltrappan till SAS Fast track säkerhetskontroll, ingen kö där heller, och vi seglade igenom som vanligt. Direkt utanför Fast track säkerhetskontrollen ligger SAS loungen, som består av två våningar. Nedervåningen är för Business class + PLUS passagerare. Om du reser med Star Alliance och har minst guldkort kan du även använda ovanvåningen (SAS Gold lounge). SAS GOLD LOUNGE (CPH) I loungen på ovanvåningen finns lite fler och bekvämare sittmöjligheter med stora soffor, men det största plusset är den baristabemannade kaffebaren. Här kan du få riktigt nice kaffe, te och chai latte. I guldloungen finns även vilobås, ljusterapirum samt två mötesrum.  Frukosten består av overnight oats, gröt, frukt, bröd och bullar med pålägg mm. Här saknar jag en ordentlig frukost med korv, ägg och bacon. Detta är ett minus generellt för loungen, det är sällan ordentlig mat som serveras, utan oftast enklare tilltugg och kallskuret. Det positiva är att det alltid brukar finnas olika saker att välja mellan, och att allergiinformation är tydligt uppmärkt. Ett annat minus är att det ofta är ganska fullt i loungen, och toaletterna är inget vidare. ➜ 📷 💺 Säte ★★★★★ 4/5 Flygplanstypen Airbus A350 är ett av de nyaste flygen i SAS långdistans wide body. Just denna maskin SE-RSF “Hjalmar Viking” levererades till SAS under mitten av 2021. Flyget har totalt 300 platser, fördelat på 40 platser i Business class, 32 plaster i SAS PLUS och 228 platser i ekonomi.  Inredningen var riktigt fräsch och ren. Allt ser faktiskt helt nytt ut på denna maskin. Man sitter 1-2-1 och alla säten har därmed åtkomst till gången. Vi satt på rad 1 vilket ger en luftig känsla men inte helt så privat som man skulle kunna önska. Är du av skandinavisk medellängd och ser dig omkring kommer du se de andra passagerarna i business. (En del andra flygbolag låter stolen gå lite högre upp för en mer privat känsla.)  Sätet bjuder på många bra inställningsmöjligheter via två olika touchpaneler. Massagefunktionen går ut på att ryggstödet fyller på och släpper ut luft. Du får kudde, täcke och underlag. Alla tre kommer från sängtillverkaren Hästens, och är mycket sköna. En liten fågel har meddelat att dessa skulle bytas ut på sikt, vilket jag tycker är synd. Sätet har ett stort förvaringsfack där det finns en vattenflaska bl a. Man sitter och ligger riktigt bra i denna stol. Tyvärr ingen egen luftventil från taket men tre olika läslampor och egen justerbar stämningsbelysning.   ➜ 📷 🍣 Mat & dryck ★★★★★ 5/5 Jag har tidigare varit kritisk till maten ombord på SAS Business, och väntade mig inga mirakel när jag gick ombord.  Det började i vanlig ordning med att det delades ut varm handduk följt av varma cachewnötter med dricka. Jag tog äppelmust från Ringi och toppade upp med bubblor. Det blev en riktigt trevlig drink.  Sedan blev det kall förrätt och den klassiska serveringsvagnen rullades ut så man kan se matalternativen innan man bestämmer sig. Det blev lax som smakade mycket bra. En kort stund senare blev det dags för den varma huvudrätten och jag valde kyckling med potatis och grönsaker i sås. Detta var det godaste jag någonsin ätit på en SAS-maskin. Tallriken tömdes och extra bröd fick beställas in för att kunna få upp den sista såsen från botten av tallriken. Hatten av och full pott med 5 stjärnor för maten den här gången!  Efterrätten var en SAS-standard med ost, frukt, glass, kaka mm. Jag tog lite av allt och det smakade fint även om jag nog föredrar glass i bägare istället för pinnglass. Det blev även en liten whiskey till kaffet och sedan blev det dags för att ta en titt i minibaren (se under Crew & Service). Ca två timmar innan landning blev det serverat klassiskt dansk smörrebröd som också smakade mycket bra, ➜ 📷 Crew & faciliteter ★★★★★ 5/5 Efter att ha flugit mycket med SAS genom åren tycker jag att det varierar vilken typ av service och stämning det är ombord. På denna maskin satte pursern direkt en positiv stämning som smittade av sig på resten av crew.  Crew skämtade mycket och var aktiva med att scanna av behov innan passagerarna ens hunnit trycka på serviceknappen. Just flyget A350 är fenomenalt tyst och med bra luft. Det är natt och dag om du jämför med A330 (och A340 när det begav sig). Toaletterna hölls rena och bra under hela turen. Dock finns det bara tvål och desinfektionsservetter, ingen handlotion eller annat trevligt som vi ibland ser på andra flygbolag. Minibaren öppnades efter matserveringen var avslutad. Idén med en liten minibar ombord är genial. I samband med att man är uppe och sträcker på sig kan man även plocka på sig dricka och snacks på vägen tillbaka till sätet. Det

LäS MER »
TRIPREPORT EVA AIR

Eva Air Business Class 777

Trip report “Wow vilket flygbolag”  Flygbolag: EVA Air (777) Juli 2023  Kabinklass: Business class  Avreseort: Amsterdam   Destination: Taipei via BKK  Poängkostnad: 82.500 pp + 2-4-1 voucher.  Skatter & avgifter: 1430kr   Skribent: Marcus Fritz Markupplevelse ★★★★★ 3/5 Säte ★★★★★ 4/5 Mat & Dryck ★★★★★ 5/5 Crew & faciliteter ★★★★★ 5/5 Underhållning ★★★★★ 3/5 Amenity kit ★★★★★ 5/5 SLUTBETYG ★★★★★ 4.5/5 Jag har längre försökt att få till tre platser på EVA Air. Dock släpper EVA bara två säten i Royal Laurel Class (dvs business) per avgång. Chatflights hjälpte mig att i stället hitta två flyg som gick samtidigt från Europa till Taipei, så vi lyckades komma till Taipei genom att dela på familjen.  Eva Airs business class känns nästan som en första klass light. Denna flygning gick Amsterdam – Bangkok (tekniskt stopp) – Taipei med den äldre kabinen i Boeing 777-300. https://youtu.be/TEtkhPtbZ1c Kom ihåg att följa EuroBonusguiden på Youtube! 🚗 Markupplevelse ★★★★★ 3/5   Star Alliance Lounge Amsterdam Schengen flights (AMS) Den ordinarie loungen för flyg utanför Schengen är stängd för renovering, och den som vill till loungen hänvisas till två olika kaféer med spartanska utbud. Jag stannade därför kvar på Schengensidan eftersom jag hade flera timmar i Amsterdam, och tjatade mig in till loungen m h a businessbiljett och guldkort. Loungen ligger på taket med trevlig utsikt över ett KLM-flyg på takterrassen. Initialt känns loungen fräsch.  Det fanns tre matalternativ: köttbullar med pasta, tomatsoppa samt indisk gryta med ris. De har även en salladsbar och en kaffebar, samt vin, öl och läsk i kyl. Loungen har gott om olika sittalternativ; arbetsytor, fåtöljer, bord för större sällskap och soffor. Toaletterna var fräscha, men i Ritualsbehållarna hade de fyllt på med annan, billigare tvål. Tyvärr finns ingen dusch. Framåt kvällskvisten började loungen tömmas på folk, men jag slapp vara helt ensam, då jag fick sällskap av en söt liten mus.  Eva Air Bangkok (BKK)  Eva Airs lounger för associationerna till nattklubbar från nittiotalet, vilket verkligen är sant för loungen i Bangkok. Dov belysning, mycket svart och speglar. Fick superbra bemötande av trevlig personal. Loungen är fräsch och ren, och det finns dusch som jag tyvärr inte hann nyttja under det tekniska stoppet på 1,5h. Utbudet av mat och dryck är bra med bl a kokosnötter, Magnumglassar mm.  Loungen låg bara ett par minuter från gaten, och personalen går runt och säger till när det är boarding. ➜ 📷 💺 Säte ★★★★★ 4/5   Denna flygplanstyp (Boeing 777) har den äldre kabinkonfigurationen. Man sitter 1-2-1 och alla säten har därmed åtkomst till gången. Den ständigt närvarande gröna färgen ger ett något udda intryck. Sätet går att lägga ner helt och har många bra inställningsmöjligheter. Kudde, täcke och underlag var alla av sköna och bidrog till god sömn. Sätet har tre stora förvaringsfack där man kan råka glömma delar av sin carry on (se under service). Tack vare att skärmen går att fälla in i sätet framför känns liggläget riktigt luftigt och bra. Du har även fin längd och bredd på liggytan (jag fick det till att det var ca två meter mellan huvudända till botten på fotbrunnen.    ➜ 📷 🍣 Mat & dryck ★★★★★ 5/5   Redan några veckor innan avgång loggade vi på Eva Airs hemsida och började gå igenom pre-order-menyn som var komponerad av “Michelin-starred chef” Nakamura & Paul Lee. Fördelen med detta concept är att du kan välja det du gillar och flyget lastas med korrekt mängd mat. Man kan tex ange att man inte önskar äta ombord. Det fick bli en pasta med hummer, som smakade utmärkt. All mat och dryck var femstjärnig. Jag rekommenderar att prova de olika drinkarna ombord. ➜ 📷 Crew & faciliteter ★★★★★ 5/5   Crew var fantastiska under hela flygningen med service ut i fingerspetsarna. Har inte upplevt något liknande sedan jag flög första klass. Toaletterna hölls rena under hela flygningen. Med tanke på hur välfyllt Amenity kitet var var det överraskande att det fanns ytterligare produkter på WC.   Som jag skrev om sätet var det många fina förvaringsmöjligheter i sätet. Lite för många möjligheter visade det sig … Jag lyckades glömma två små kabelväskor vid mitt säte. Detta var inget jag upptäckte förrän jag fick ett missat samtal på telefonen när jag var framme på flygplatshotellet, och direkt efter ett mail där det står de har hittat mina tillhörigheter i säte 5K. De kan skicka hem dem eller så kan jag komma och hämta dem dygnet runt på flygplatsen. Snacka om service! ➜ 📷 🎥 Underhållning ★★★★★ 3/5   Underhållningsystemet var av en äldre modell men fungerade väl. Skärmen skulle vara infälld i sätet framför vid start och landning.   Bildkvaliteten var kanske inte den bästa, och betrakningsvinkeln vid liggläge var lite so so. Men utbudet var bra och spelen var kul. De hade flera multiplayer games inkl Monopol, Angry birds, Trivial pursuit och UNO som jag spelade mot andra passagerare på flyget. Hörlurarna satt ganska tungt på huvudet men funkade fint. Du kan får några MB data gratis om du INNAN flygningen registrerar dig på en hemsida. Tyvärr få folket på awardbiljetter ingen gratis wifi. Du kan köpa wifiåtkomst för mellan 15-40 USD (Se bild). Detta ville jag inte lägga pengar på så jag kan inte berätta hur hastigheten var. ➜ 📷 👝 Amenity kit ★★★★★ 5/5   Här skulle jag vilja ge 10 stjärnor! Wow, detta är förstaklass-nivå. Efter boarding kom personalen runt och delade ut superfina pyjamasar. Det fanns olika storlekar/färger. XL passar oss större skandinaver utmärkt. Tofflorna var av en bättre kvalitet men satt lite trångt på foten (jag har storlek 43). Amenity Kit från italienska Salvatore Ferragamo var riktigt fin design (kom i en skyddande tygpåse) och innehöll: Hårborste med spegel Tandborste  Tandkräm (rejält tilltagen) Öronproppar Ögonmask Putsduk Och inne i en liten necessär inuti väskan fanns: Ansiksvatten Läppbalsam Body lotion Även dessa produkter var rejält tilltagna i sammanhanget. ➜ 📷 Annons Idag har man rätt till upp till 600 EUR i kompensation om flygavgången blir inställd, överbokad eller försenad med mer än tre timmar vid ankomst – inom de senaste 3 åren. Det blir inte enklare än så här!  Registrera

LäS MER »
Turkish Airlines A330

Turkish Airlines Business Class A330

Trip report “Lite av ett lotteri vilken typ av flyg det blir”  Flygbolag: Turkish Airlines (A330) April 2023  Kabinklass: Business class  Avreseort: Addis Ababa   Destination: Istanbul  Poängkostnad: 82.500+2-4-1  Skatter & avgifter: 1250kr   Skribent: Marcus Fritz Markupplevelse ★★★★★ 3/5 Säte ★★★★★ 3/5 Mat & Dryck ★★★★★ 3/5 Crew & faciliteter ★★★★★ 1.5/5 Underhållning ★★★★★ 3/5 Amenity kit ★★★★★ 3.5/5 SLUTBETYG ★★★★★ 3/5 Efter att ha flugit Turkish Airlines business class sex gånger börjar jag se ett mönster som upprepar sig: Du vet sällan vilket typ av flyg det blir. Det är inte helt ovanligt att de ställer in flygningar, och sedan lämnar dig i sticket. Crew är som regel ingen höjdare. 🚗 Markupplevelse ★★★★★ 3/5 Addis Ababa flygplats Vi fick gå igenom två kontroller utanför flygplatsen innan vi blev insläppta, dock utan köer, så det var inga problem. Check in gick snabbt och smidigt i den separata kön för Business Class och Star Alliance Gold. Säkerhetskontrollen och immigration hade egna fast track för Business och Star Alliance Gold. Cloud 9 Ethiopian Lounge Vi möttes av tre leende loungevärdar som hälsade oss välkomna. Lobbyn var rökfylld pga kaffeceremonin som hölls vid sidan om receptionen. Doften av nyrostat kaffe spred sig i hela loungen, och den som höll i kaffeceremonin över en bädd av glödande kol bar traditionell klädsel, så det var stämningsfullt, men kanske mindre toppen för astmatiker. Vidare in i loungen hittade vi en bemannad bar. Ingen exklusiv känsla infann sig men det gick att få ganska många typer av drinkar. Vi beställde in whiskey cola och fortsatte in i loungen. Här hittade vi ett rökrum, lekrum samt mötesrum. En mindre buffé och några sittplaster. Till slut kom vi till den stora buffén och ett stort rum med sittplaster och fåtöljer. Trevligt att kunna se ut på plattan och se flygen rulla förbi.  Maten höll bra klass med mycket att välja mellan. Ungefär halva buffen bestod av etiopisk mat och andra halvan av indisk och europeisk mat. Personalen fyllde på maten regelbundet och höll området rent.  Redan när vi ankom till loungen ville vi duscha, men de öppnade först senare på kvällen, när loungen blivit smockfull av hundratals resenärer med sen transit som ville duscha innan nästa flight. Vi lyckades komma in och fick en dusch som var godkänd men inte mer. Tyvärr höll duschkabinen inte tätt och vatten rann ut på bagaget. ➜ 📷 💺 Säte ★★★★★ 3/5 Det var spännande att se vilket typ av flyg som skulle komma från Istanbul till Addis och hämta oss. Ibland använder de en Boeing 737 Max 8 (som inte har fällbara säten) på denna sträckan. Då denna flygning var ett nattflyg blev jag glad när jag såg en arton år gammal Turkish Airlines A330 stå ute på plattan, vilket innebar flat bed seat ombord!  Tyvärr fanns det ingen prio-boarding för vår avgång. Vi tog trappan ner till den väntande bussen och kördes ut till flyget, men fick sen stå i bussen i cirka tjugo minuter utan att få lov att gå ombord. Till slut var det en passagerare som fick nog och lyckades få upp dörrarna och sprang ut ur bussen och upp till flyget och gick ombord. Fler blev inspirerade, och försökte bryta sig ut ur bussen. Då öppnades dörrarna och alla sprang upp till flyget. Konfigurationen i A330-kabinen var 2-2-2 dvs om du inte känner den du reser med kan det vara lite obekvämt när du måste hoppa över en främmande stolsgranne för att ta dig in och ut från fönsterplats. Dvs åker du själv bör du välja ett av sätena i mitten. Tyvärr är sätena inte särskilt särskilt privata och mycket slitna, men du får fint med benplats iaf.  Framför stolen har du din ottoman med fin förvaring om du har en liten carry on. Vid sätet fanns en vattenflaska, en tunn filt, hörlurar, 2 x USB A och ett strömuttag som fungerar med de flesta av världens strömkontakter.   ➜ 📷 🍣 Mat & dryck ★★★★★ 3/5 Turkish är kända för bra mat ombord, så våra förväntningar var satta ganska högt. Vi fick ett litet vikbart menykort med nattens matalternativ.  Förrätten blev hummus. Huvudrätt blev kebab och ris. Efterrätt rispudding och lite olika ostar. Det samlade betyget blir med ett nödrop godkänt, cateringen från Addis är definitivt inte i topp. Crew hade inte lagt ner särskilt mycket kärlek vid uppdukandet och serveringen ombord. ➜ 📷 Crew & faciliteter ★★★★★ 1.5/5 Crew var verkligen inga muntergökar. Visst, det kanske inte är så kul när passagerare själva initierar boarding, men här måste crew sträcka på sig och ändå vänligt hälsa övriga passagerare välkomna. Dessa sura miner varade igenom hela serveringen och även efter landning. Vi passagerare kändes mest som besvär för denna crew. Riktigt trist, och sänkte upplevelsen. ➜ 📷 🎥 Underhållning ★★★★★ 3/5 Underhållningen ombord var ingen höjdare. Systemet var ganska trött och det var segt att navigera mellan titlarna. Kan inte riktigt säga hur utbudet var då jag gav upp och somnade.   Vinkeln och avståndet till skärmen gör att du har svårt att se skärmen vid liggläge.  Hörlurarna var inte särskilt sköna och rekommenderas inte. ➜ 📷 👝 Amenity kit ★★★★★ 3.5/5 Amenity kitet var av en trevlig design och utsidan fanns i flera olika versioner. Det innehöll ett standardutbud av tandborste, tandkräm, sockor, ögonmask, öronproppar samt tre olika Antipodes-produkter. Guldstjärna för Antipodes!  ➜ 📷 Markupplevelse Säte Mat & Dryck Crew & Service Underhållning Amenity kit Konklusion Turkish Airlines Business Class A330 👍 Det bästa Amenity kit! 👎 Det sämsta Crew… Markupplevelse ★★★★★ 3/5 Säte ★★★★★ 3/5 Mat & Dryck ★★★★★ 3/5 Crew & Service ★★★★★ 1.5/5 Underhållning ★★★★★ 3/5 Amenity kit ★★★★★ 3.5/5 SLUTBETYG ★★★★★ 3/5 Vill du se var Turkish flyger? – Spana in tjänsten Flight Connections (Klicka på bilden)

LäS MER »
Ethiopian airlines 787

Ethiopian Airlines Business Class 787

Trip report “Lite av ett lotteri vilken typ av flyg det blir”  Flygbolag: Ethiopian airlines (787) April 2023  Kabinklass: Business class  Avreseort: Seoul   Destination: Addis Ababa  Poängkostnad: 82.500+2-4-1  Skatter & avgifter: 1250kr   https://youtu.be/NoIEDo5sOQ4 Kom ihåg att följa EuroBonusguiden på Youtube! Skribent: Marcus Fritz Markupplevelse ★★★★★ 2.5/5 Säte ★★★★★ 3/5 Mat & Dryck ★★★★★ 3/5 Crew & faciliteter ★★★★★ 3/5 Underhållning ★★★★★ 3/5 Amenity kit ★★★★★ 4/5 SLUTBETYG ★★★★★ 3/5 Ethiopian airlines släpper två businessplatser till Eurobonus per flyg. Ethiopian öppnar upp för många populära afrikanska destinationer som t ex Seychellerna, Zanzibar och Johannesburg. Men även några asiatiska pärlor som t ex Tokyo, Seoul, Bangkok och Singapore. Problemet är att det är stor skillnad på business class beroende på vilken kabin flyget har och du kan inte vara säker på vilken layout och vilka säten just din avgång kommer ha. (Chatflights har en lista på vilka flyg som saknar fully flat bed.) 🚗 Markupplevelse ★★★★★ 2/5 Seoul Incheon flygplats Check-in processen på Incheon var plågsam. Det var tre diskar öppna för business class och/eller Star Alliance Gold. Det var en handfull personer före oss i kön,  så vi tänkte att det nog skulle gå smidigt, men ack så fel vi hade! Vi väntade i 30 minuter innan det blev vår tur. Vi förstod aldrig vad som tog så lång tid men någon form av rekord blev det. Immigration och säkerhetskontrollen var däremot smidig och utan kö. Asiana lounge (West) Vi möttes av en smockfull lounge och fick gå runt och leta sittplats i fem-tio minuter. När vi hittat sittplatser var det däremot bra komfort, och vi kunde ladda våra enheter. Maten var ingen höjdare med lite mackor, en salladsbar och några maträtter, inget gav ett särskilt fräscht intryck. Vi fick tillgång till duschen som var superren och naturligtvis utrustad med japansk toalett, tandborstar, rakgrejer, tvålar mm. När duschen var överstökad kom man ut en nästan helt tom lounge och vi kunde bekanta oss lite med de eminenta massagefåtöljerna och sedan blev det dags för boarding. Efter landning i Addis Vi fick vi röda mattan och fast track igenom immigration (se slutet av videon). Du behöver dock bara detta om du skall in i landet dvs transit slipper immigration.  ➜ Vill du läsa om Cloud 9  loungen i Addis?   ➜ 📷 💺 Säte ★★★★★ 3/5 Vi hade turen att få flyga med 787 med fully flat bed seat. På avgången dagen innan var det en äldre 787 maskin där sätena inte går att fälla ner hela vägen. På en 12 timmars nattflygning uppskattas verkligen flat bed. Det finns även A350 i Ethiopianflottan som har en nyare och fräschare kabin med en trevligare layout. Konfigurationen i 787-kabinen var nämligen 2-2-2 dvs om du inte känner den du reser med kan det vara lite obekvämt när du måste hoppa över en främmande stolsgranne för att ta dig in och ut från fönsterplats. Detta gör att inget av sätena i kabinen känns särskilt privata.  Vid sidan om stolen har du en liten hylla med en flaska vatten, hörlurar, 2 x USB A och 1 x strömuttag som fungerar med de flesta av världens strömkontakter. Kudden och täcket var i tunnaste laget men gjorde sitt jobb.   ➜ 📷 🍣 Mat & dryck ★★★★★ 3/5 Direkt efter vi satt oss blev det serverat pre-departure champagne. Tyvärr var bubblet ganska nära rumstemperatur.  Jag hade hört en del om att maten på Ethiopian skulle vara bra i business class. Det kanske gäller för flyg som startar i Addis Abeba, för middagen var ingen höjdare. Förrätten blev en sallad med rökt kyckling och några bullar med salami. Huvudrätten blev kycklingbröst med polenta och brunsås. Inget var någon höjdare direkt, och påminde mer om mat i economy hos andra flygbolag. Efterrätten var frukt och den var trevligt upplagd, och frukosten var betydligt bättre med bl a pannkakor, frukt och flingor, samt chokladpraliner. Det samlade betyget blir godkänt, och jag kan som sagt tänka mig att även detta är betydligt bättre på vissa flygningar, så det går nog att ha tur och få en riktig fullträff också. ➜ 📷 Crew & faciliteter ★★★★★ 3/5 Crew var vänliga och service minded genom hela flygingen. Vi fick varsin varm handduk när vi satt oss och de gick igenom om vad vi ville ha att äta eller om vi bara ville sova så mycket som möjligt under flygningen.  Toaletterna var bra och hölls rena under hela flygningen. ➜ 📷 🎥 Underhållning ★★★★★ 3/5 Underhållningen ombord var ingen höjdare. Systemet var ganska trött och det var segt att navigera mellan titlarna. Utbudet var mediokert.    Vinkeln på skärmen funkar utmärkt även i liggläge, och fjärrkontrollen var okej. Hörlurarna hade noise cancelling men var inte särskilt sköna. Duger för den som inte har med egna. ➜ 📷 👝 Amenity kit ★★★★★ 3/5 Amenity kitet var överraskande bra. Necessären är av god kvalitet och är en fullt fungerande liten necessär som jag kommer fortsätta använda på resande fot. Den har en krok för upphängning, vilket är smidigt, och innehöll ett standardutbud av tandborste, sockor, ögonmask, öronproppar men även en penna, munskydd och en liten flaska handsprit. ➜ 📷 Markupplevelse Säte Mat & Dryck Crew & Service Underhållning Amenity kit Konklusion Ethiopian airlines 787 👍 Det bästa Amenity kit! 👎 Det sämsta Check-in upplevelsen var riktigt kass. Markupplevelse ★★★★★ 2.5/5 Säte ★★★★★ 3/5 Mat & Dryck ★★★★★ 3/5 Crew & Service ★★★★★ 3/5 Underhållning ★★★★★ 3/5 Amenity kit ★★★★★ 4/5 SLUTBETYG ★★★★★ 3/5 Vill du se var Ethiopian flyger? – Spana in tjänsten Flight Connections

LäS MER »
Singapore airlines lounge

Singapore Airlines Business Class A350

Trip report “SQ A350 vs A380 – vilken är bäst ?”  Flygbolag: Singapore Airlines (A350) April 2023  Kabinklass: Business class  Avreseort: Singapore   Destination: Seoul  Poängkostnad: 82.500+2-4-1  Skatter & avgifter: 1250kr (Resans slutdestination Seoul)   https://youtu.be/2ixAXcImeS0 Kom ihåg att följa EuroBonusguiden på Youtube! Skribent: Marcus Fritz Markupplevelse ★★★★★ 5/5 Säte ★★★★★ 4/5 Mat & Dryck ★★★★★ 4/5 Crew & Service ★★★★★ 5/5 Underhållning ★★★★★ 5/5 Amenity kit ★★★★★ 3/5 SLUTBETYG ★★★★★ 4.2/5 Under en 14-dagarsperiod gick det att boka poängbiljetter med Singapore Airlines för EuroBonuspoäng. Många, inklusive jag, passade på att knipa några platser innan det hastigt och lustigt stängde ner igen. EuroBonus har meddelat att de kommer öppna upp på nytt, men att det krävs ett nytt avtal. Det ser vi fram emot, och medan vi väntar får vi nöja oss med trip reports från dem av oss som lyckades komma iväg. Hur var då flygupplevelsen? 🚗 Markupplevelse ★★★★★ 5/5  Changi är och förblir en av världens bästa flygplatser (Skytrax gav dem första plats-pris 2023).  Check in avklarades snabbt och effektivt i egen business class-disk. Vidare igenom immigration utan kö. Vips så är man inne på flygplatsen airside. I Singapore har man nämligen valt den lite ovanliga lösningen att köra säkerhetskontroll inne i varje gate. Men det fungerar mycket bra. Singapore Airlines Business class lunge. Denna nyrenoverade flaggskeppslounge är utan tvekan en av världens bästa lounger. Loungevärdarna, utrustade med handscanner, möter dig när du kommer upp i rulltrappan,  scannar snabbt boardingkortet och önskar dig välkommen in i loungen.  Inne i loungen finns ett stort utbud av mat t ex dumplings, nudlar, sushi, mackor, nuggets, pommes, kakor, fruktsallad och riktigt mycket annat. Allt är fräscht, och mycket av maten görs på plats, 50 cm från serveringen.  Den bemannade baren har det mesta du kan önska i alkoholväg. Vinautomat, ölautomat och möjlighet att blanda egna drinkar. Naturligtvis har de TWG-te som enligt många är ett av världens bästa temärken. Det är hur som helst riktigt riktigt dyrt.   I loungen finns även ett ordentligt tilltaget vilorum med plats till åtminstone tolv personer, och det finns telefonbås och många olika typer av sittplatser spridda över hela loungen.  Toaletterna är av japansk typ och körs med fjärrkontroll. Duscharna är otroligt rena och du kan få t ex tandborste, rakartiklar mm  ➜ 📷 💺 Säte ★★★★★ 4/5 Efter att nyss ha åkt Singapore Airlines A380 satte jag mig i A350 med höga förväntningar. Tyvärr är sätet på A350 inte alls lika bra som på storasyster A380 dock är detta deras regional business class som används främst inom Asien. (Därför är denna jämförelse mellan A350 och A380 lite orättvis.) Åker du A350 t ex CPH-SIN kommer det vara ett longhaul säte som är mycket bättre än detta. Men med tanke på att flygningen bara är lite över 6 timmar så klarar man att sätet är mindre på bredden och längden och med bara ett litet hål till fötterna. Sätet är ändå fully flat och läggs enkelt ned med en knapptryckning. Du får ett behagligt underlägg, täcke och kudde, så det snålas inte bara för att det är regionalt.  Du sitter fortfarande i en 1-2-1 konfiguration där alla har “direct aisle access” dvs du slipper kliva över någon om du ska gå på toaletten eller vill sträcka på benen. Alla platser känns ganska privata tack vare placeringen av stolarna. I det lilla förvaringsutrymmet har du en flaska vatten, hörlurar, 2 x USB A och 1 x strömuttag som fungerar med de flesta av världens strömkontakter. Här finns även en stor utdragbar spegel. Via kontrollpanelen styr du fyra olika typer av belysning, inkl en “do not disturb”-knapp om du vill sova och inte vill bli väckt av crew.    ➜ 📷 🍣 Mat & dryck ★★★★★ 4/5 Även på denna flygningen förbokade jag maten via Singapore Airlines hemsida och funktionen “Book the Cook“.  Det blev Lobster Thermidor som smakade helt OK men de hade inte lagt upp det lika fint som sist och det hela blev lite slafsigt med såsen. Maten serveras på ett dukat bord med porslinstallrikar och metallbestick. Ingen tråkig plastbricka här inte. De serverade även sina “vanliga” urgoda kycklingspett som snacks innan maten. Förrätten var kall lax som även den var OK.   Pre departue var det bubbel eller juice man fick välja mellan. Cocktailutbudet under flygningen var toppen. Naturligtvis kan du få en välsmakande Singapore Sling även här, och TWG-te i lyxiga tygpåsar finns också ombord. ➜ 📷 Crew & service ★★★★★ 5/5 SQ crew var outstanding  på alla sätt och vis. De kom ofta förbi – utan att störa – för att kolla om vi behövde något och allt gjordes med finess och känsla för service. Toaletterna var bra och hölls rena under hela flygningen.  Igen på denna flygning lämnade jag flygningen med känslan att hela världens cabin crew har en del att lära av Singapore Airlines gällande service … ➜ 📷 🎥 Underhållning ★★★★★ 5/5 Föga förvånande håller underhållningen ombord hög klass även den. Utbudet är bra och sannerligen uppdaterat med nysläppta filmer, serier och spel.   Den lilla skärmen vid sätet fungerar även som fjärrkontroll och kan med fördel användas att köra kartprogrammet på så du kan hålla koll på var flyget befinner sig. Hörlurarna är noise cancelling och var bekväma – jag provade dem och hade jag inte haft mina egna Bose med mig hade jag använt dem utan problem. Wifi var gratis för alla passagerare och fungerade  bra under hela flygningen. ➜ 📷 👝 Amenity kit ★★★★★ 3/5 Singapore Airlines har sedan länge slutat dela ut amenity kit. Istället har de diverse tillbehör man kan be om t ex tofflor, hårborste, strumpor, hörselskydd och ögonmask. Om din flygning är på sex timmar eller mer kan du be om ett amenity kit. Kitet är från Penhaligon och innehåller : Ansiktsvatten Läppbalsam Handkräm Lägg märke till hur fin insidan är på necessären. ➜ 📷 Markupplevelse Säte Mat & Dryck Crew & Service Underhållning Amenity kit Konklusion Singapore Airlines A350 👍 Det bästa Nya loungen i Singapore är en förebild för alla världens lounger. 👎 Det sämsta Om något är faktiskt fotbrunnen i sätet i minsta laget. Markupplevelse ★★★★★ 5/5 Säte ★★★★★ 4/5 Mat & Dryck ★★★★★ 4/5

LäS MER »
Singapore Airlines Business class A380

Singapore Airlines Business Class A380

Trip report “Singapore Airlines –En klass för sig?”  Flygbolag: Singapore Airlines (A380) April 2023  Kabinklass: Business class  Avreseort: New Delhi    Destination: Singapore  Poängkostnad: 82.500+2-4-1  Skatter & avgifter: 1250kr (Resans slutdestination Seoul)   Skribent: Marcus Fritz Markupplevelse ★★★★★ 0.5/5 Säte ★★★★★ 5/5 Mat & Dryck ★★★★★ 5/5 Crew & Service ★★★★★ 5/5 Underhållning ★★★★★ 5/5 Amenity kit ★★★★★ 3/5 SLUTBETYG ★★★★★ 4.5/5 Under en 14-dagarsperiod gick det att boka poängbiljetter med Singapore Airlines för EuroBonuspoäng. Många, inklusive jag, passade på att knipa några platser innan det hastigt och lustigt stängde ner igen. EuroBonus har meddelat att de kommer öppna upp på nytt, men att det krävs ett nytt avtal. Det ser vi fram emot, och medan vi väntar får vi nöja oss med trip reports från dem av oss som lyckades komma iväg. Hur var då flygupplevelsen? https://youtu.be/fv0SYbHyZSU?feature=share Kom ihåg att följa EuroBonusguiden på Youtube! 🚗 Markupplevelse ★★★★★ 0.5/5   Denna flygning utgick från Delhi flygplats.  Vi började med att stå i kö utomhus i 20 minuter för att få lova att komma in på själva flygplatsen. (Trots att vi hade boardingkort.) Väl inne går vi bort till säkerhetskontrollen. Det finns ingen fast track , men det spelar ingen roll eftersom det inte är någon kö härinne. Jag frågar personalen om de vill att jag tar ut kameran ur väskan. Jag får inget svar, personen bara vinkar igenom. De har nya fina helkroppsscanners. Trots detta blir samtliga passagerare grundligt kroppsvisiterade. Personalen i säkerhetskontrollen gillar inte att jag har en kamera i väskan och tillbringar 20 min på att tömma väskan och scanna minneskort, laddkablar mm separat. Air India lounge Tyvärr var detta en trist upplevelse. Utbudet av mat, dryck och snacks var begränsat och ingenting var särskilt bra. Fåtöljen var skön med goda laddningsmöjligheter. Wifi var långsamt och instabilt. Efter två timmars väntan (och efter att jag fått påminna om att jag väntade flera gånger) fick jag till slut tillgång till duschen. Det påstods att det var avsaknad av rena handdukar som orsakade väntan. Duschen var helt OK, basal men ren, liksom resten av loungen. ➜ 📷 💺 Säte ★★★★★ 5/5   På övre däck hittar du hela 82 st Business Class-säten i en standardlayout med 1-2-1.  Vi satt på 11 D/F och jag kan rekommendera att om man reser med sällskap välja någon av platserna 11D/F, 91D/F och 96D/F. Då får ni nämligen vad Singapore Airlines kallar för en “dubbelsäng” (missvisande, men det blir en trevlig upplevelse) och utrymmet till fötterna är mycket bättre. Dessa platserna är reserverade åt PPS-klubbmedlemmar men öppnas upp åt alla exakt 48 timmar innan avresa.  Sätet kändes privat (vi kunde inte se någon annan passagerare). Sätet är riktigt bra både i ligg- och sittläge. Det finns funktioner som spegel, strömuttag, USB A, läslampa och mysbelysning. Allt går att styra från fjärrkontrollen eller via de upplysta knapparna vid sätet.  Sätet i liggläge är lite hårt, även om man får ett underlägg. De två kuddarna och täcket var toppensköna .   ➜ 📷 🍣 Mat & Dryck ★★★★★ 5/5   Maten ombord på denna flygning var en riktig fest. Två veckor innan flygningen hade jag redan beställt vad jag önskade äta genom Singapore Airlines funktion “Book the Cook“, som är riktigt trevlig och ger många valmöjligheter.  Jag beställde mix meat/kebab på den här flygningen och det var bland det godaste jag någonsin ätit på ett flygplan (t o m bättre än hummern jag åt från SIN). Maten serveras på ett dukat bord med porslinstallrikar och metallbestick. Ingen tråkig plastbricka här inte. De serverade även sina “vanliga” urgoda kycklingspett som snack innan maten. Laxen till förrätt var fräsch och smakade bra.  Pre departue var det bubbel eller juice man fick välja mellan. Cocktailutbudet under flygningen var toppen. Naturligtvis kan du få en välsmakande Singapore Sling ombord. ➜ 📷 🎎 Crew & Service ★★★★★ 5/5   Jag hinner knappt sätta mig innan crew kommer med bubbel och säger “Welcome onboard Mr Fritz, would you like a glass of Champagne?” och då var ribban lagd för resten av resan.  Som ni vet tar jag en del bilder när jag flyger. Vad gör SQ crew åt detta? Diskret böjer sig en ur crew fram och säger “You can take as many pictures as you like. But please be mindful to not include other passengers.”  Så snyggt och helt korrekt agerat.  Crew var alerta hela tiden. När jag ätit och börjar resa på mig kommer crew och frågar om jag önskar turn down service. Ja tack!  Toaletterna var bra och hölls rena under hela flygningen.  Hela världens cabin crew har en del att lära av Singapore Airlines gällande service … ➜ 📷 🎥 Underhållning ★★★★★ 5/5   Föga förvånande håller underhållningen ombord en hög klass. Skärmen är en välkalibrerad 18-tums touchskärm med utmärkt bildkvalitet. Utbudet är massivt och sannerligen uppdaterat med nysläppta filmer, serier och spel.   Den lilla skärmen vid sätet fungerar även som fjärrkontroll och kan med fördel användas att köra kartprogrammet på så du kan hålla koll på var flyget befinner sig. Hörlurarna är noise cancelling och var bekväma – jag provade dem och hade jag inte haft mina egna Bose med mig hade jag använt dem utan problem. Wifi är gratis för business class-passagerare och höll en hastighet på ca 3 Mbit. Då och då försvann täckningen helt. ➜ 📷 👝 Amenity kit ★★★★★ 3/5 Singapore Airlines har sedan länge slutat dela ut amenity kit. Istället har de hat diverse tillbehör man kan be om tex tofflor, hårborste, strumpor, hörselskydd och ögonmask. Om din flygning är på mer än sex timmar kan du be om ett amenity kit. Kitet är från Penhaligon och innehåller : Ansiktsvatten Läppbalsam Handkräm Lägg märke till hur fin insidan är på necessären. ➜ 📷 Markupplevelse Säte Mat & Dryck Crew & Service Underhållning Amenity kit Konklusion Singapore Airlines A380 👍 Det bästa Svårt att välja en enda sak som det bästa, allt är ju bara så bra! Men crew var above and beyond, så det får bli det.  👎 Det sämsta Markupplevelsen i Delhi är usel, men det är ju inte Singapore Airlines fel.

LäS MER »
Air India

Air India Business Class 787

Trip report “Är Air India –Ett av star Alliance värsta flygbolag?” Flygbolag: Air India (B787) April 2023 Kabinklass: Business class Avresa: Köpenhamn 🇩🇰  Mål: New Delhi 🇮🇳 Antal poäng: 82.500+2-4-1 Skatter & avgifter: 1250kr (Resans slutdestination Seoul)   Skribent: Marcus Fritz Markupplevelse ★★★★★ 3/5 Säte ★★★★★ 2/5 Mat & Dryck ★★★★★ 1.5/5 Crew & Service ★★★★★ 2/5 Underhållning ★★★★★ 1/5 Amenity kit ★★★★★ 5/5 SLUTBETYG ★★★★★ 2.5/5 Det har klagats mycket på Air Indias slitna kabiner genom åren. 2022 blev det klart att TATA-koncernen och Singapore airlines tar över och planerar göra stora förändringar med bl a nya kabiner och flyg. Men i väntan på denna uppgradering, hur är det att flyga med Air India idag? https://youtu.be/efgaZQte8uo Kom ihåg att följa EuroBonusguiden på Youtube! 🚗 Markupplevelse ★★★★★ 3/5   CPH erbjuder som vanligt en en lugn check in-upplevelse med dedikerad business class check in. Personalen var korrekt, vänlig och effektiv. Vi fick fast track hos CPH express men valde att gå bort till SAS fast tracken då den är lugnare och ligger vägg i vägg med SAS loungen. Om du har Star Alliance Guld eller högre kan du komma upp i guld-loungen. Denna gången bjöds det på bland annat pasta med pesto som faktiskt var det bästa jag ätit i denna lounge. Kaffebaren var öppen och de tidigare bemanningsproblemen skall vara lösta. Loungen erbjuder vilorum, konferensrum, ljusterrapirum, ett par datorer med möjlighet att skriva ut. Efter loungen gick vi igenom passkontrollen och boarding påbörjades kort efter utsatt tid. Personalen bordade först ett par passagerare med rullstolar som gjorde att business class fick vänta en stund i gången upp till flyget.  Inga problem men kändes inte så genomtänkt.   ➜ 📷 💺 Säte ★★★★★ 2/5 På Air Indias 787 är det en äldre 2-2-2 sätes konfiguration som gäller. Det finns för och nackdelar med detta. Fördelarna är att sätet känns rymligt och du får fint benutrymme i den öppna och luftiga kabinen. Nackdelarna är att det inte känns särskilt privat. På längre flygningar kommer resenärerna vilja lägga sätet ner (flatbed). Om du får en fönsterplats kommer du bli tvungen att klättra över din sätesgranne för att gå på toaletten.  Det finns en knapp som gör att mittenarmstödet fälls upp en ca 20 cm för lite mer privacy.  Sätet har strömkontakt, USB A och läslampa.   Som vanligt på Dreamliner 787 dimmas rutorna elektroniskt, dock styrde crew när dessa kunde användas. Dvs vill du ljusa upp lite för att titta ut så är detta inte möjligt under “natten” eftersom crew har låst denna funktion. Man får 2 kuddar som är mjuka och fluffiga. Även täcket och underlakanet är sköna och av bra storlek. ➜ 📷 🍣 Mat & Dryck ★★★★★ 1.5/5   Faktum är att jag hade höga förväntningar på maten ombord. Tyvärr blev det allt i allt en stor besvikelse. Innan start fick vi nyöppnad champagne som smakade helt ok. Efter take off kom snabbt en hel vagn ut med diverse drycker. Inga menyer delades ut. Man fick valet “veg or non-veg”. Det delades ut smörpopcorn och smör-riskex. Vi beställde kött alltså non-vedge.  Tyvärr var det samma kyckling till förrätt och huvudrätt. Den var torr och smaklös så vi åt ej upp maten.  Desertvagnen rullades ut och man fick välja mellan cheese cake och frukt. Fortfarande hungrig valde jag både och. Cheesecaken var det absolut bästa jag åt på flygningen.  Innan landning serverades det frukost men med tanke på den tidigare kulinariska upplevelsen valde jag att sova istället… ➜ 📷 🎎 Crew & Service ★★★★★ 2/5   Jag hinner knappt sätta foten på flyget innan jag blir tillsagd på skarpen “NO PHOTO”. Efter det blev jag nog sedd som en “irriterande passagerare som vill ta bilder på maten”.  Crew var ganska ointresserade av passagerarna men gick ett par rundor under flygningen. De snacks som fanns var det samma som vid boarding dvs nötter och smörpopcorn.  Toaletterna var bra och hölls rena under hela flygningen. Det fanns dock bara tvål och vatten. ➜ 📷 🎥 Underhållning ★★★★★ 1/5   Tyvärr är underhållningen ombord riktigt usel. Faktiskt kan jag inte komma på något positivt alls.  Skärmen är lågupplöst och totalt okalibrerad touch- funktion som retade gallfeber på mig. Det var nästan omöjligt att navigera runt.  Istället kan man använda fjärrkontrollen som bara hade lite intorkad sås på sig. Dåligt utbud av filmer och serier gör att du fort tappar intresset. Andra funktioner som t ex spel var ur funktion. Det som fungerade var world map för att följa flygets väg till Indien. Behöver jag skriva att det inte fanns Wifi och att det var glapp i de usla hörlurarna? ➜ 📷 👝 Amenity kit ★★★★★ 5/5   Här kommer vi till resans 5-poängare 🙂 Här steppar Air India upp rejält med ett mycket trevligt kit och pyjamas. Allt rullas ut på en vagn med tidningar, pyjamas i 3 olika storlekar och hard case amenity kit.   Innehåll : Tandborste Tandkräm Munskölj Ögonmask Stumpor Läppbalsam Ansiktsvatten Hudkräm Penna Pyjamasen med byxor och långärmad tröja är mjuk och sitter bra. Faktum är att den även passar även oss större europeer.  ➜ 📷 Markupplevelse Säte Mat & Dryck Crew & Service Underhållning Amenity-kit Konklusion air india Business Class 787 👍 Det bästa Toppen amenity kit och pyjamas som absolut kommer användas på framtida resor. 👎 Det sämsta Mycket besviken på Air Indias mat som i mitt tycke nästan var oätlig… Skribent: Marcus Fritz Markupplevelse ★★★★★ 3/5 Säte ★★★★★ 2/5 Mat & Dryck ★★★★★ 1.5/5 Crew & Service ★★★★★ 2/5 Underhållning ★★★★★ 1/5 Amenity kit ★★★★★ 5/5 SLUTBETYG ★★★★★ 2.5/5

LäS MER »

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad med de senaste tips och trix i EuroBonus