SAS BUSINESS CLASS A321LR
Trip report “kolla flygtyp innan du bokar!” Flygbolag: SAS (A321LR) Juli 2024 Kabinklass: Business class Avreseort: Köpenhamn Destination: Toronto Poängkostnad: 30.000 pp inkl SAS MC Fly Premium. Skatter & avgifter: 460kr Skribent: Marcus Fritz Markupplevelse ★★★★★ 4/5 Säte ★★★★★ 2.5/5 Mat & Dryck ★★★★★ 4.5/5 Crew & faciliteter ★★★★★ 2.6/5 Underhållning ★★★★★ 4/5 Amenity kit ★★★★★ 3.5/5 SLUTBETYG ★★★★★ 3.7/5 Vi tycker att SAS Business class håller en hög nivå jämfört med andra europeiska flygbolag. När vi sist gjorde en tripreport på SAS Business class A350 var vi mycket nöjda. Vi har även åkt lillasyster A321LR ett par gånger och tänker det är tid för en tripreport även på denna mindre maskin. För hur stor kan skillnaden vara? Tanken från början med dessa små maskiner var att SAS skulle kunna köra SAS direktflyg till USA från mindre flygplatser “secondary cities” som Tex Göteborg och Aalborg. Tyvärr var detta en förlustaffär för SAS och linjerna blev nedlagda och maskinerna går numera på Washington, New York, Boston och Toronto. Om SAS väljer att starta upp nya linjer på fler secondary cities när SAS går över till Sky Team får tiden utvisa, för det är fler A321LR på väg till SAS… 🚗 Markupplevelse ★★★★★ 4/5 Det är oerhört smidigt att ankomma med tåg eller bil till CPH och gå det korta avståndet till incheckningen, och så var fallet även denna gång. Faktum är att CPH har vunnit priser för just detta korta avstånd. Vi checkade in i den dedikerade disken för SAS Business/PLUS och numera SkyTeamElite. Efter incheckningen åkte vi uppför rulltrappan till SAS Fast track säkerhetskontroll, ingen kö där heller, och vi seglade igenom som vanligt. Direkt utanför Fast track säkerhetskontrollen ligger SAS loungen, som består av två våningar. Nedervåningen är för Business class + PLUS passagerare. Om du reser med Sky Team och har minst guldkort kan du även använda ovanvåningen (SAS Gold lounge). (Resan var under Star Alliance tiden) SAS GOLD LOUNGE (CPH) I loungen på ovanvåningen finns lite fler och bekvämare sittmöjligheter med stora soffor, men det största plusset är den baristabemannade kaffebaren. Här kan du få riktigt nice kaffe, te och chai latte. I guldloungen finns även vilobås, ljusterapirum samt två mötesrum. Frukosten består av overnight oats, gröt, frukt, bröd och bullar med pålägg mm. Det är med glädje vi ser att SAS börjat lägga mer krafter på matutbudet och idag serverades amerikanska pannkakor med sirap. Innan lunch plockades frukosten undan och lunchen dukades upp med pastasallad mm. Dock efterlyser jag mer matig mat som i tex Lufthansas lounger. ➜ 📷 💺 Säte ★★★★★ 2.5/5 Flygplanet “Åsa Viking” var en Airbus 321LR och levererades till SAS i slutet av 2021. A321LR är en utveckling av vanliga A321NEO. LR står för “long reach”, då de satt in extra bränsletankar för att kunna nå tex USAs västkust. Första skillnaden du märker som passagerare är att det bara är 1 gång ner i mitten, på SAS stora maskiner A350/A330 är det som bekant 2 gångar. Kabinen var fortfarande fräsch med bara några få skavanker och hade följare konfiguration: 22 Business Class 12 SAS Plus 123 Go säten, vilket innebar totalt 157 platser. Seatingen på denna maskin varpå ojämna rader 2 och 2 och på jämna rader 1 och 1 (även kallat ett throne seat). Skillnaden är faktiskt ganska stor och jag vill ge dig följande råd gällande val av säte. Om du reser tillsammans med någon välj tex rad 1 då du har bra benplats, men tyvärr har du nästan ingen förvaring. Om du åker själv och sätter dig på en jämn rad så riskerar du att få en seatbuddy som behöver kliva över dig, eller som du skall kliva över (något du inte riskerar på ett av SAS stora flyg). Åker du själv så kan du med fördel välja en jämn rad. Då sitter du själv och har riktigt mycket förvaringsutrymmen. Du har 2 stora avlastningsytor där du kan ställa en stor laptop den ena och ha en pärm eller väska på den andra, samt ett stort fack vid röster där du kan ha en personal item som en handväska. Dock vill jag komma med en liten varning på dessa säten där du sitter själv. När du lägger ner sätet känns det som att ligga i en låda och jag fick nästan lite cellskräck. Jag tänker det är hålet där du stoppar fötterna som är problemet. Förstå mig rätt, såklart det är bättre att ligga ner än att sitta i ekonomi, men om vi nu skall jämföra Business class säten så var detta inte toppen. Sätet bjuder på många bra inställningsmöjligheter via touchpaneler. Allt fungerade inkl massagefunktionen. Jag fick kudde och täcke och men inget liggunderlag. SAS har sedan en tid fasat ut hästenstäcket och övergått till DUX. Sätet har plats till vattenflaska och även ett litet fack under skärmen. ➜ 📷 🍣 Mat & dryck ★★★★★ 4.5/5 Det började i vanlig ordning med att det delades ut varm handduk följt av varma cachewnötter med dricka. Sedan blev det kall förrätt och den klassiska serveringsvagnen rullades ut så man kan se matalternativen innan man bestämmer sig. Förrätten med lufttorkad skinka och picklad rabarber satt som en smäck. Även huvudrätten var riktigt läcker med beef och rösti/potatis. Efterrätten var en SAS-standard med ost, frukt, glass, kaka mm. Jag tog lite av allt och det smakade fint även om jag nog föredrar glass i bägare istället för pinnglass. Ca två timmar innan landning blev det serverat klassiskt dansk smörrebröd med ägg och räka! Jag kan inte hitta något att klaga på här, hatten av för köket i CPH! ➜ 📷 Crew & faciliteter ★★★★★ 2.5/5 Crew var jättebra – men det märks att de inte gillar att jobba på detta “lilla” flyg över Atlanten. Kabinen saknar crew-rest, dvs de kan inte gå och vila sig. Varje gång någon vill gå på toaletten måste de möblera om i köket för att gästen skall kunna komma in på WC. Och på tal om WC, denna lilla WC funkar inom europa, men på långdistans blir det problematiskt . Det finns knappt plats att vända sig om. Och du vill byta om till andra