Test: Get your guide – Safari i Tanzania

.

Reklam: SAS och Get Your Guide bjöd in EuroBonusguiden att testa tjänsten, men åsikterna är våra egna med full redaktionell frihet.

Vilken tur valde vi?

Vi hade en poängresa med Air France till Zanzibar där vi letade efter aktiviteter att göra under resan. Då vi aldrig varit på safari bestämde vi oss ganska direkt att satsa på en day-tour till fastlandet i Tanzania. 

Tillslut föll valet på Nyerere National Park “Selous Game Reserve” som kostade 5060 Kr per person hos Get Your Guide som har ett partnerskap med SAS och därmed ger EuroBonuspoäng. Nyerere är Afrikas största nationalpark med 30.000 km² och känd för varierade landskap och rikliga djurliv. 

Det gick ganska fort att bestämma sig och kändes nice med gratis avbeställning upp till 24 timmar innan aktiviteten (om nu flyget ner till Zanzibar skulle bli inställt eller försenat).

🎥 Tryck på bilden för att starta videon 

Vad ingick i priset?

  • 🚖 Privat transfer T&R med chaufför från ditt boende på Zanzibar.
  • ✈️ Gemensamt Flyg Zanzibar – Mtemere T&R
  • 🚙 Privat 4×4 safari-jeep
  • 🧙‍♂️ Privat guidening 
  • ☕ Fika
  • 🍛 Varm lunch
  • 🥤 Vatten & Juice

🚖 Transfer & ✈️ Flyg

Klockan var bara 04:00 när vi blev hämtade med privat transfer utanför hotellet. Bilen rullade mot flygplatsen i Stone Town. Vägarna var nästan tomma så vi slapp den annars intensiva trafiken mot flygplatsen.

Vid ankomst till flygplatsen uppstod ett litet missförstånd då våra namn inte fanns med på manifestet för dagens flygning. Check-in-personalen löste dock situationen snabbt och snart hade vi våra boardingkort i handen.

Medan vi väntade på avgång köpte vi lite nötter och chips som färdkost för dagen. Från väntrummet kunde vi se ut över plattan och spekulera vilket av de små planen som skulle bli vårt. Efter ungefär tjugo minuters väntan öppnades dörren, och vi fick promenera ut i den varma morgonluften mot vårt flygplan.

Ombord var det fri placering, så vi tog snabbt plats vid nödutgången för lite extra benutrymme. Efter en kort säkerhetsgenomgång började planet taxa ut mot startbanan. Några minuter senare lyfte vi – med kurs mot fastlandet och nationalparken där nästa del av resan väntade.

Vi lyfte precis i soluppgången, och hela himlen färgades i nyanser av orange och rosa när vi steg över Stone Town och havet nedanför. Kort efter start kom flygvärdinnan gående i mittgången och delade ut små vattenflaskor till alla ombord. Det var en enkel men uppskattad gest – särskilt den här tidiga timmen.

Efter cirka tjugo minuter i luften hördes kaptenens röst i högtalarna: vi närmade oss landningen i nationalparken. Det kändes lite märkligt att inte landa på en “riktig” flygplats, men så fort jag såg den lilla airstripen nedanför förstod jag charmen. Den bestod av en enkel grusbana, omgiven av busklandskap och några nyfikna djur i horisonten.

Vid sidan av airstripen syntes en nästan färdig ny flygplats, som enligt piloten ska stå klar i slutet av 2025. I framtiden kommer nog alla resenärer landa där – men just idag var det något speciellt med att sätta hjulen i gruset, mitt i naturen.

🦒 Safari

🐘 Safariäventyret börjar

Alla safari-jeepar stod prydligt uppradade när vi klev av planet, redo att ta emot de trettio resenärer som anlänt med samma flyg. Man kunde välja mellan att åka i en grupp om upp till sex personer eller en privat tur. Vi valde det senare, för att kunna styra tempot själva, stanna lite längre vid ett särskilt djur, ta en extra paus, eller bara njuta av utsikten i tystnad när vi ville.

Bilarna var fräscha, specialbyggda för safari, och bekvämligheten överraskade oss faktiskt. Stolarna var mjuka, fjädringen förvånansvärt bra och sikten åt alla håll helt fenomenal. Varje plats hade till och med USB-A- och strömuttag, perfekt om kameran eller mobilen började få slut på batteri. Om regnet skulle komma kunde sidorna snabbt rullas ner, så man höll sig torr.

Vägarna i parken var förvånansvärt välskötta, men då och då bar det utanför stigarna, rejält offroad, och då skakade det ordentligt. Turen rekommenderas nog inte för gravida eller små barn, eller för den delen personer med ryggproblem.

☕ Fikapaus i bushen

Vid tiotiden stannade vi till vid ett enkelt rastställe där kaffe, te och små tilltugg dukades fram – sockerkaka, donut och ett kokt ägg. Ett enklare utedass fanns tillgängligt. Men här hade vi nog hellre velat slå oss ner vid en sjö, med picknickstolar och utsikt över elefanter eller flodhästar.

Efter fikat fortsatte vi färden genom terrängen. Landskapet växlade ständigt – öppna gräsmarker, buskage och små sjöar, och vi såg mängder av djur längs vägen (se bilderna!). När klockan passerade tolv var det dags för lunch, återigen under tak med bänkar och bord. Det serverades kyckling med ris, sås och grönsaker, enkelt men gott. Här fanns också ett litet hus med toalett.

🦁 Jakten på lejon

Efter lunch körde vi vidare, och safarin fortsatte att leverera. Vår guide höll ständig kontakt med andra förare via radio för att höra var de senaste djurobservationerna hade gjorts, till exempel om någon sett lejon. Han var otroligt kunnig, både om området och djurlivet.

✈️ Tillbaka mot Zanzibar

När klockan närmade sig fyra var vi tillbaka vid airstripen. Vänt-hyddan och den lilla butiken med stråtak hade sin egen charm – vi skojade och sa att SAS borde öppna en lounge även här.

Några minuter senare landade vårt plan, en Embraer 120 med ca 30 säten, och släppte av gäster som skulle stanna över natten i parken. Fem minuter senare var det vår tur att gå ombord. Flygresan tillbaka gick smidigt, vi var trötta men nöjda efter en dag full av intryck, dofter och helt otroliga djurmöten.

När vi åter landade på Zanzibar stod chauffören redo och körde oss tillbaka till hotellet, allt var perfekt synkat hela dagen utan onödiga väntetider.

Hur många EuroBonuspoäng gav detta då?

Priset var 10.121 kr för 2 personer och gav 5060 bonuspoäng (Dvs 50 bonuspoäng per 100 kr), och ibland mer vid kampanj. Tänk på att du måste boka via SAS “portal” för att få poäng. Du vet du hittat rätt när det står SAS i toppen av sidan och det står hur många poäng en viss tur ger. Ca 14 dagar efter avslutad tur bör poängen komma till ditt konto. 

Tänk på att du måste lägga in ditt EuroBonusnummer vid betalning, då det kan inte läggas till i efterhand. 

SENASTE I EUROBONUS-SAMLANDE!

Prenumerera på vårat nyhetsbrev

Nyfiken på hur du kan hålla dig uppdaterad med de allra senaste nyheterna?
Gå även med i Facebook-gruppen Poängen med EuroBonus där vi delar tips och tricks.
Om du har några bra tips själv – dela gärna med dig så att vi tillsammans kan se till att maximera bonusintjäningen.

Inlägget kan innehålla länkar till tjänster där Eurobonusguiden.se får provision eller kompensation.
Detta är kostnadsfritt för dig som läsare eftersom det är leverantören som eventuellt kommer att betala ersättning för inlägget.
Provisionen/kompensationen hjälper oss att täcka kostnader för domän, serverkostnader och andra driftskostnader som är relaterade till den här sidan.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad med de senaste tips och trix i EuroBonus