Air France Business class 777-300 Leisure

.

Trip report

"en Error fare på poäng"

✈ Flygbolag: Air France (777)

🗓 Juli 2025

💺 Kabinklass: Business 

🛫 Avreseort: Paris (ORY)

🎯 Destination: Reunion (RUN)

💯 Poängkostnad: 30.000 ToR (error fare) 

💰 Skatter & avgifter: 1800kr

 

Skribent:

Marcus Fritz

Markupplevelse
3/5
Säte
3.5/5
Mat & Dryck
4/5
Crew & faciliteter
3/5
Underhållning
4/5
Amenity kit
3.5/5

SLUTBETYG

3.5/5

Air France har 9 stycken olika kabin-konfigurationer i sin långdistansflotta. Just denna “Leisure”  variant kan du känna igen direkt på att den endast har 4 rader business class. Air France har ca 1 dussin maskiner av denna typ och frekventerar typsikt ställen dit affärsresenärerna inte åker tex Reunion (RUN), Mauritius (MRU), Fort de France (FDF), Pointe a pitre (PTP) dvs Karibien och Indiska Oceanen. Men kan så klart användas på alla rutter vid behov. 

Kom ihåg att följa EuroBonusguidenYoutube!

Annons

Betala dina räkningar med kort och tjäna poäng!

Detta är ett smart sätt att få upp din spend mot nästa 2-4-1 voucher och dra in poängen du behöver till nästa resa. Om du har Elite-kort kommer du även till att tjäna nivåpoäng som vanligt, och hjälpa dig i jakten på Silver, Guld eller Diamantkort hos SAS. Tänk på att SAS EuroBonus Mastercard tyvärr inte längre ger poäng när du betalar räkningar.

3/5

Tyvärr är Orly flygplats i Paris ingen särskilt rolig flygplats. Vi hittade Air France Business Class-incheckningen och ställde oss i kön. Som tur var stod bara en person före oss, så vi tänkte att detta skulle gå snabbt.

Det visade sig dock att endast en disk var öppen för incheckning, vilket gjorde att vi ändå fick vänta i ungefär tio minuter. Ingen katastrof men lite märkligt att bara ha en disk öppen för prioritetsincheckning.

Personalen som checkade in oss var vänlig, men det märktes tydligt att hon var irriterad över att behöva tala engelska.

När vi gick vidare till säkerhetskontrollen blev det inte mycket bättre. Här skulle allt plockas upp och visas,  kamera, objektiv, spelkonsol, skor  ja, allt skulle kontrolleras i detalj. Säkerhetspersonalen ropade instruktioner, och som du säkert kan gissa, endast på franska. De verkade dessutom bli irriterade när man inte följde instruktionerna till punkt och pricka.

När vi väl kom igenom säkerhets- och passkontrollen nådde vi snart fram till en riktigt trevlig och nyrenoverad Air France-lounge. Denna mycket fina lounge ligger i non-Schengen-delen, och vårt flyg till La Réunion (RUN) var det enda Air France-flyget som skulle avgå den kvällen.

Vårt flyg var något försenat, men personalen gick runt till gästerna och meddelade att vi kunde lugnt sitta kvar, och att de skulle säga till när det var boarding “på riktigt”.

Mat- och dryckesutbudet var riktigt fint. Det enda vi kanske saknade var lite mer matiga alternativ, men deras Croque Monsieur och paj var mycket goda. I champagnebaren stod tre flaskor på kylning, och det var bara att ta för sig,  även om det kändes lite trist att de inte hade riktiga champagneglas, särskilt när de kallar sig för en Champagne Lounge.

Vilorum och duschar var fräscha, och vi hann med en snabb dusch innan avgång.

 

3.5/5

Flygplanet var en Boeing 777-300ER, ungefär åtta år gammalt med en kabin som kändes semi-fräsch. Inget var trasigt eller i dåligt skick, men på vissa ställen syntes tydliga spår av användning , lite småslitet här och där.

Totalt har flygplanet 472 säten, fördelade på:

14 i Business Class
28 i Premium Economy
430 i Economy Class

I förvaringsväg finns ett praktiskt litet skåp med spegel, där du hittar både hörlurar och amenity kit. Skåpet är cirka 30 × 30 cm och har även en inbyggd lampa, ett oväntat trevligt inslag.

Vid sidan av skåpet sitter en liten privacy divider som kan dras ut ungefär 20 cm från väggen. Den gör faktiskt skillnad när du vill skapa lite avskildhet.

Brickbordet dras fram under skärmen och kan dessutom vridas, vilket är riktigt smidigt, du kan ställa dig upp även om du fortfarande har mat eller dryck på brickan.

Täcket och kudden håller hög kvalitet; mjuka, sköna och lagom stora. Liggläget är bekvämt, och även om kabinen inte är den allra nyaste känns det inte alltför trångt.

Ett tips är att välja rad 3 eftersom du då får nästan 3 fönster. Rad 4 får nämligen bara ett halvt fönster…

 

 

4/5

Air France är kända för att servera riktigt bra mat ombord, så förväntningarna var höga när vi steg ombord.

Vi möttes direkt av en välfylld och bubblande pre-departure drink i form av Pommery Brut Royal, en champagne som kostar cirka 499 kr på Systembolaget.

Fransmännen tar sin gastronomi på största allvar, och det märks redan från första stund. Ibland kan det kanske bli lite för “fancy” när man egentligen bara vill ha något enkelt och gott, men ambitionen är det inget fel på.

Air France erbjuder ett “Book the Chef”-koncept där man från 15 dagar upp till 24 timmar före avgång kan förbeställa sin huvudrätt.

Förrätten med eggplant caviar var tyvärr ingen höjdare och lämnades nästan orörd.

Till huvudrätt valde jag veal med creamy morel mushroom sauce. Presentationen såg visserligen ganska trist ut men smaken överraskade positivt, riktigt gott.

Naturligtvis serverades varma mini-baguetter ombord, och tillsammans med olivolja och saltat smör blev det en enkel men mycket lyckad kombination. Ostbrickan höll också hög klass, något annat hade förstås varit en skymf på ett franskt flygbolag.

Efter maten serverades te från Palais des Thés och en espresso. Om man låter vaniljglassen smälta lite blir den riktigt god och även kakan höll överraskande hög nivå.

Här var vi mycket nöjda!

3/5

En del gillar fransk service och andra inte. Servicen var kort och korrekt, men det märktes att besättningen inte riktigt hade lust att jobba. När man tryckte på serviceknappen och bad om något att dricka fick man vänta länge, och när de väl dök upp var det inte direkt med ett leende. Jag fick mest känslan av att jag störde.

Crewet höll däremot toaletten fräsch under hela flygningen. Själva toaletten var standard men utrustad med några produkter från Clarins samt bomullsrondeller och handdukar, en trevlig detalj.

Under flygningen delades det ut flaskvatten och snacks, men någon mer aktiv kabinrunda blev det inte. Efter middagsserveringen drog sig besättningen snabbt tillbaka bakom gardinen och man fick själv säga till om man ville ha något mer.

Det kändes lite synd, för Air France har alla förutsättningar att leverera en riktigt bra Business Class-upplevelse, men just denna gång föll servicen platt. Professionell, ja, men utan värme.

4/5

Underhållningssystemet var ganska nytt och fungerade bra. Fjärrkontrollen fungerar som en spelkontroll och har en liten skärm som visar nedräkningen till landning.

Bildkvaliteten var utmärkt och betraktningsvinkeln vid liggläge fungerade bra. Touchfunktionen var skarp och responsen direkt utan någon fördröjning.

Utbudet av filmer och serier var helt okej, med en hel del titlar från 2025. Av naturliga skäl fanns det många franska filmer, de flesta med engelsk textning.

Hörlurarna var av typen noise cancelling men tyvärr ingen höjdare varken i ljud eller komfort.

Det ingick gratis wifi under namnet “Free Message Pass”, vilket innebär att man kan hålla kontakt med marken via till exempel WhatsApp. Ville man göra något mer krävdes det att man betalade.

Air France uppger på sin hemsida att de successivt uppgraderar sitt wifi och att tillgången framöver kommer att bli gratis för Flying Blue-medlemmar.

3.5/5

Amenity-kitet var ganska standard i sitt innehåll. Själva necessären hade en vävd textilkänsla och kändes enkel men ändå genomtänkt i designen.

Innehåll:

* Tandborste
* Tandkräm
* Sockor
* Öronproppar
* Ögonmask
* Hand-, nagel- och ansiktskräm

Konklusion

Air France Business class 777-300 Leisure

👍

Det bästa

Priset 🙂 Under de första dagarna när SAS gick över till Skyteam, blev detta prisat som en fransk inrikesresa med 30k ToR. Detta rättades till men vi fick behålla vår “error fare”.  Men om vi snackar flyget så är det loungen på Orly och maten på flyget. 

👎

Det sämsta

Jag har ibland svårt med Fransk service…   Man känner sig lite till besvär när man kallar på dem via knappen.  

Markupplevelse
3/5
Säte
3.5/5
Mat & Dryck
4/5
Crew & Service
3/5
Underhållning
4/5
Amenity kit
3.5/5

SLUTBETYG

3.5/5

SENASTE I EUROBONUS-SAMLANDE!

Prenumerera på vårat nyhetsbrev

Nyfiken på hur du kan hålla dig uppdaterad med de allra senaste nyheterna?
Gå även med i Facebook-gruppen Poängen med EuroBonus där vi delar tips och tricks.
Om du har några bra tips själv – dela gärna med dig så att vi tillsammans kan se till att maximera bonusintjäningen.

Inlägget kan innehålla länkar till tjänster där Eurobonusguiden.se får provision eller kompensation.
Detta är kostnadsfritt för dig som läsare eftersom det är leverantören som eventuellt kommer att betala ersättning för inlägget.
Provisionen/kompensationen hjälper oss att täcka kostnader för domän, serverkostnader och andra driftskostnader som är relaterade till den här sidan.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad med de senaste tips och trix i EuroBonus