Q&A:
Fråga: Kommer SAS att införa en lifetime-diamantnivå för lojala kunder som har flugit med SAS under många år? Förra året nämnde ni att ett beslut skulle komma snart, men nu har det gått ett år utan besked. Hur ser det ut med denna fråga?
Aaron: Hela processen med att gå över till Skyteam har krävt enormt mycket tid och resurser, vilket tyvärr har gjort att vi inte har kunnat komma med ett slutgiltigt besked gällande lifetime-diamantnivån. Vi arbetar fortfarande med frågan och utvärderar olika möjligheter för att belöna långvariga och lojala kunder. Vi tittar även på möjligheten att göra det enklare att nå och bibehålla diamantstatus för de som är nära att uppnå den. Ett exempel skulle kunna vara att sänka kravet med de sista 45 000 poängen mellan guld och diamant. Förhoppningen är att vi ska kunna återkomma med ett svar inom kort.
Fråga: Den nya loungen i F-piren på Arlanda – kommer den att ersätta den befintliga loungen, eller blir det ytterligare en lounge utöver den gamla?
Aaron: Den nya loungen i F-piren är ett tillägg och inte en ersättning. Vi behåller den befintliga loungen så att resenärer får tillgång till två lounger på Arlanda, vilket vi hoppas ska förbättra upplevelsen och minska trängseln. Vi förstår att nuvarande placering av loungen inte är optimal för resenärer som ska flyga från F-piren, och målet är att skapa en mer bekväm lösning som är nära gaten.
Fråga: På Charles de Gaulle (CDG) i Paris verkar det vara ständigt kaos, och bytet av terminal har inte hjälpt. Bristen på lounge och den komplicerade incheckningsprocessen gör det svårt för resenärer att känna sig välkomna. Hur arbetar SAS för att förbättra kundupplevelsen där?
Aaron: Vi är medvetna om utmaningarna på CDG och arbetar aktivt för att förbättra situationen. SAS har påbörjat förhandlingar om en tredjepartslounge i terminalen och hoppas kunna presentera en lösning inom en snar framtid. Incheckningsprocessen är också något vi diskuterar med våra markpersonalpartners på CDG, men kapaciteten på flygplatsen är en utmaning. Anko tillägger att SAS vill försöka flytta till F-piren på CDG, vilket skulle underlätta för våra resenärer och ge oss närmare tillgång till fler faciliteter.
Fråga: Vissa av SAS långflygplan, som A330-flottan, börjar kännas gamla och slitna. Finns det några planer på att byta ut eller uppgradera dessa flygplan?
Anko: Jag förstår att vissa kan uppleva A330-flottan som äldre, men jag delar inte den uppfattningen helt och hållet. A330 är fortfarande utmärkta plan för många av våra långdistansrutter. SAS har två nya A350 på väg in i flottan, men vi behöver även ha flygplan i olika storlekar för att optimera våra rutter. Om vi enbart använde A350 skulle vi bara kunna ha hälften så många destinationer som vi har idag. Anko avslöjar också att SAS nyligen var mycket nära att slutföra ett köp av ytterligare en A330, men affären föll i sista sekund. Vi letar vidare och är alltid på jakt efter möjligheter att förbättra vår flotta.
Fråga: Kommer SAS att öka tillgången till fler lounger för resenärer, särskilt nu när ni ska införa en businessklass inom Europa? Lounger är viktiga för kunder som reser i premiumkabiner.
Aaron: Eftersom vi inför businessklass på våra Europaflygningar känner vi ett behov av att erbjuda fler loungemöjligheter för dessa kunder. SAS arbetar just nu med att skriva avtal med fler tredjepartslounger, vilket vi hoppas kommer att förbättra kundupplevelsen. Våra premiumresenärer ska känna att de har tillgång till bekväma lounger även när vi flyger inom Europa.
Fråga: Vad är SAS syn på hållbarhet, och vad är framtidsplanerna för conscious traveller-programmet? Är den nuvarande bagagetaggen allt som erbjuds inom hållbarhet för SAS?
Anko: Hållbarhet är något vi tar på stort allvar, men det är också frustrerande att många säger att de bryr sig om miljön men inte är beredda att betala för det. SAS har introducerat incitament där kunder som betalar för klimatkompensation får extra EuroBonus-poäng, och vi har ökat andelen som kompenserar från 0,1 % till 1,5 %. Även om detta är en stor ökning är den totala andelen ändå låg. SAS är idag den näst största köparen av bioflygbränsle i världen, efter KLM/Air France. Vi arbetar också med elektrifiering och har ett elektriskt flygplan med cirka 40 platser på väg in – även om det är en mindre kapacitet, ser vi detta som ett viktigt steg framåt för hållbar flygning.
Fråga: Vad händer med resenärer som har över 90 flygningar efter att ha nått diamantnivå? Just nu lägger jag allt över 90 flygningar på andra flygbolag. Finns det planer på att erbjuda något utöver diamantstatus?
Aaron: Kanske kommer det något över diamantnivån, men vi pratar sällan om det (här syftar han leende på den exklusiva Pandion-nivån). Vi har diskuterat om det är dags att införa en Diamond Plus-status eller liknande för att belöna våra mest lojala resenärer, men det är ett pågående arbete. Vi har identifierat ett behov och hoppas kunna erbjuda något mer i framtiden.
Fråga: När SAS gick med i Skyteam såg vi en stor tillgång på award-platser. Men efter två veckor försvann nästan alla platser. Vad hände?
Aaron: Det var inte SAS som begränsade platserna. Det visade sig att en eller två av våra partners av misstag hade gjort fler platser tillgängliga än planerat. SAS har fortfarande gott om bonusplatser, och vi arbetar kontinuerligt för att säkra fler möjligheter för våra medlemmar, särskilt eftersom vi fortfarande håller på att lägga till fler partners, som Singapore Airlines.
Fråga: SAS kampanj ”Friends with Benefits” väckte starka reaktioner. Vad var tanken bakom denna kampanj, och är detta en del av SAS nya brandingstrategi?
Aaron: Kampanjen var ett roligt sätt att leka med ord och sticka ut lite. Vi skrattade själva gott åt konceptet när vi tog fram det, speciellt när man ser bilden med Anko och
Scandics VD tillsammans med namnet. Ja, detta är en del av vår nya branding. Vi vill våga vara lite djärvare och våga prova något nytt. Att vara lite fräck och våga ta risker är en del av vår identitet nu.
Fråga: SAS valde att gå med i Skyteam, vilket har lett till kommentarer om att det är ett “Scaryteam” för kunder som värderar premiumupplevelser. Hur ser SAS på detta val och hur ser ni Skyteams position i flygindustrin?
Anko: Jag har aldrig riktigt kommenterat det där med “Scaryteam,” men jag vill poängtera att det är långt ifrån sanningen. Skyteam är ett starkt nätverk. Titta på Delta – de har utsetts till det bästa bolaget för affärsresenärer 15 år i rad, och nyligen kom en lista över världens tio mest punktliga bolag där Skyteam hade fem av platserna, medan Star Alliance endast hade en. Vi ser Skyteam som ett värdefullt partnerskap för att kunna erbjuda en högkvalitativ och pålitlig upplevelse. Anko skämtar också om att “vi kan inte vara ‘friends with benefits’ med tyskarna – det finns mer att hämta hos holländarna!”