SAS Diamond event 2024 uppsummering –

.

SAS Diamond event Stockholm 2024   

FOTO: Marcus Fritz / Robert Jadenfelt

Den 2:a Oktober 2024 skickade SAS ut inbjudningar per mail till alla SAS Diamond och Pandion-kunder:  

“We are happy to invite you, one of our most valued members, to an exclusive evening of conversation together with SAS CEO and EuroBonus representatives.

During the evening, CEO Anko van der Werff will share his vision for the future of SAS and you will be able to address questions to him and the rest of the team. Paul Verhagen, EVP & Chief Commercial Officer and Aron Backström, VP Product & Loyalty, will elaborate on EuroBonus first months in SkyTeam among other topics. Pia Herrera, Head of Media Relations Sweden will guide you through the evening”

Event date:
November  5, 2024

Place: Posthuset, Vasagatan, Stockholm.

Program for the evening:
18:00: Check-in
18:15: Latest news and conversation followed by mingle, finger food and drinks
21:00: Evening ends 

Cost:
2,000 EuroBonus points / person

Text&Bild: Navid Ghannad & Marcus Fritz. Innehåll är från eventet i Stockholm.
Samma typ av event kommer hållas i Oslo och Köpenhamn senare under hösten 2024.

Vill du se video från eventet? Kolla händelserna på Instagram här och (tryck på diamanten)

Pia Herrera, Head of Media Relations Sweden

Pia Herrera, som ansvarar för medierelationer, hälsar alla välkomna och agerar som kvällens moderator.

Från Anko van der Werff (CEO SAS)

Anko Van der Werf, VD för SAS, inleder med att säga att syftet med kvällen är att komma nära kunderna, lyssna på deras synpunkter och ta reda på vad SAS behöver förbättra. Detta är tredje året som Anko är med på detta evenemang. Första gången fanns 250–300 platser, som tog slut på bara 30 minuter. Mycket har hänt sedan dess, och Anko uttrycker att detta är ett fantastiskt sätt att skapa kontakt med en grupp som kanske älskar SAS mer än vad ledningen gör 😊.
 
Anko berättar att han har bott i Sverige i åtta år och har känt till SAS sedan sin barndom. “Alla känner till SAS – det har funnits så länge,” säger han. Han berättar också att han nyligen fick se en meny från 1964 och tyckte det var fascinerande att se hur SAS då flög runt jorden.
En annan anledning till att SAS startade dessa dialogmöten är för att behålla närheten till kunderna även under turbulenta tider, som under pandemin och nu under rekonstruktionen. SAS har många framgångar att fira, som det nya partnerskapet med BRA och SAS-Lunar samt att SAS under perioden 27 augusti till 5 november varit Europas mest punktliga flygbolag tre månader i rad.
 
Anko lyfter att driva ett flygbolag är bland de mest utmanande jobb man kan ha. Att varje dag genomföra 800 punktliga avgångar från platser som Tokyo, Los Angeles, Svalbard och Gambia kräver ett enormt samarbete. Han är väldigt stolt över SAS prestation och säger att varje avdelning måste fungera för att allt ska klaffa.
 
Trots att framtiden ser ljus ut för SAS finns alltid externa faktorer som kan påverka verksamheten. En kronas förändring i växelkurs innebär en miljard i ökade kostnader för SAS. Han påpekar att flygindustrin är van vid svåra tider och anpassar sig snabbt, och trots utmaningar som pandemi, bränslepriser och valutaförändringar har SAS överlevt och utvecklats. 
 
Anko poängterar också att det spekulerades länge om att SAS skulle köpas upp av Lufthansa, så det var en överraskning när det istället blev KLM/Air France. Det ryktades också att SAS skulle flytta all verksamhet till Köpenhamn, men partnerskapet med BRA visar att SAS har ett starkt engagemang i Sverige. 
 
Han betonar också kostnadsaspekten av att ha två flygplatser i Stockholm. Swedavia har höjt avgifterna på Arlanda för att subventionera Bromma, där varje passagerare subventioneras med 550 kr från skattebetalarna. Detta är ologiskt och skapar en ineffektivitet där exempelvis resenärer mellan Halmstad och Kiruna måste byta flygplats. SAS kopplar nu Sverige samman på ett bättre sätt och erbjuder exempelvis åtta dagliga flygningar från Gotland till 32 olika destinationer – ett bevis för att SAS fortfarande har en stark förankring i Sverige.

Från Aron Backström (Vice President Eurobonus)

Aron Backström berättar att EuroBonus nyligen genomgått stora förändringar. Processen att byta till Skyteam skulle enligt dem ta 18 månader, men SAS genomförde det på 9 månader. Förhandlingar med alla flygbolag inom Skyteam krävde mycket arbete, och de sista veckorna arbetade 30–40 personer dygnet runt för att systemet skulle fungera. På söndag morgon efter bytet fungerade 80 % av allt, inklusive lounger och biljettutskrivning, vilket han är mycket nöjd med.
 
Moderatorn frågar om kundernas reaktioner, och Aron svarar att han är medveten om att 20 % av funktionerna fortfarande behöver justeras. Loungeåtkomst och partners med EuroBonus saknas ännu, men han betonar att SAS arbetar på att fixa dessa problem. Redan nu har 35 000 poäng-bokningar gjorts via EuroBonus efter bytet.
 
Aron berättar även om SAS kampanj där en miljon poäng kan vinnas genom att flyga med 15 bolag inom Skyteam. Kampanjen har väckt stort intresse och lett till en “buzz” i forum som Flyertalk.
SAS har även vunnit Golden Loyalty Award för kampanjen ”Destination Unknown” och var nominerade bland topp tre för partnerskapet med Lunar.
 
Utifrån tidigare kunddialoger har SAS infört möjligheten till “same day rebooking”, först offline 2023 och nu även via appen. SAS har också inrättat en särskild kundsupport för diamantmedlemmar, som nu hanteras internt för högre kvalitet. Aron berättar att SAS arbetar med att förbättra utbudet av varm mat och protein i loungerna, och att nöjdheten har ökat till all time high (även om han skämtsamt tillägger att den tidigare siffran var ganska låg).
 
SAS ambition är att minska gapet inom Skyteam för EuroBonus-medlemmar och tillägger att exempelvis Singapore Airlines kommer ge loungeåtkomst från nästa vecka och award-biljetter till våren 2025. De arbetar även på en ny ”awardfinder” som gör det lättare att hitta bonusplatser.
 
Aron nämner också SAS partnerskap med Scandic. Scandic, som är ledande i sin bransch, har en stor hotellportfölj och investerar mycket i sina anläggningar. Samarbetet innebär att poäng enkelt kan bytas mellan SAS och Scandic, och EuroBonus-diamantmedlemmar kommer att kunna statusmatchas till en hög nivå inom Scandic.
 
Han berättar också att Arlandas nuvarande lounge inte är optimalt placerad för passagerare som flyger från F-piren, men SAS har nu skrivit avtal för en ny lounge där, med målet att öppna mellan januari och mars nästa år.
Awardfinder-Demo
Awardfinder-Demo

Från Paul Verhagen (EVP & Chief Commercial Officer at SAS)

Paul Verhagen berättar att stora förbättringar är på väg gällande onboard-upplevelsen. Från sommaren 2025 kommer SAS att införa en riktig businessklass inom Europa, inklusive intraskandinaviska flyg (dock inte inrikesflyg). Tidigare var SAS Plus det rätta valet för cirka 10–12 år sedan, men idag ser inte kunderna samma värde i produkten. Därför inför SAS nu en fullvärdig businessklass med blockerat mittsäte, avskilda kabiner med gardiner, uppgraderad catering, borttagna kartongboxar samt välkomstdrink och riktiga bestick. Paul påpekar att det är en komplex process som kräver noggrannhet från IT, distribution och kommersiell synvinkel.
 
SAS har även börjat med förbeställning av mat på långflygningar. Detta är en win-win för SAS, besättningen och miljön då det minskar matsvinnet. En av fem passagerare använder redan tjänsten, och ju fler som förbeställer desto fler maträtter kan erbjudas. SAS hoppas nå samma nivå som andra flygbolag, där upp till fem till tio rätter finns att välja mellan. De har också infört expressmåltider för passagerare som vill äta snabbt, särskilt på sträckor från USAs östkust till Europa.
 
Paul nämner också att SAS vill göra kabinens atmosfär mer ungdomlig och energifylld, vilket innebär vissa förändringar i färgsättningen från början av nästa år. 
 
SAS Go kommer också att erbjuda gratis vatten, kaffe och te på korta flygningar. För wifi-anslutning har SAS varit inkonsekventa, men Paul berättar att SAS nu diskuterar med olika leverantörer och utforskar nya tekniker som möjliggör streaming.
 
Interkontinentala flygningarna från Köpenhamn växer, och SAS ser staden som sin ”flagship hub.” Till sommaren 2027 kommer SAS att öppna en ny flagship lounge på fjärde våningen i Köpenhamns flygplats med 40 % ökad kapacitet och utsikt över hela flygplatsen. Det kan även komma att finnas en Diamond-område i loungen.
Ny lounge i CPH
Ny lounge i CPH

Q&A-sessionen​

Q&A med publiken

Q&A:
Fråga: Kommer SAS att införa en lifetime-diamantnivå för lojala kunder som har flugit med SAS under många år? Förra året nämnde ni att ett beslut skulle komma snart, men nu har det gått ett år utan besked. Hur ser det ut med denna fråga?
Aaron: Hela processen med att gå över till Skyteam har krävt enormt mycket tid och resurser, vilket tyvärr har gjort att vi inte har kunnat komma med ett slutgiltigt besked gällande lifetime-diamantnivån. Vi arbetar fortfarande med frågan och utvärderar olika möjligheter för att belöna långvariga och lojala kunder. Vi tittar även på möjligheten att göra det enklare att nå och bibehålla diamantstatus för de som är nära att uppnå den. Ett exempel skulle kunna vara att sänka kravet med de sista 45 000 poängen mellan guld och diamant. Förhoppningen är att vi ska kunna återkomma med ett svar inom kort.
 
Fråga: Den nya loungen i F-piren på Arlanda – kommer den att ersätta den befintliga loungen, eller blir det ytterligare en lounge utöver den gamla?
Aaron: Den nya loungen i F-piren är ett tillägg och inte en ersättning. Vi behåller den befintliga loungen så att resenärer får tillgång till två lounger på Arlanda, vilket vi hoppas ska förbättra upplevelsen och minska trängseln. Vi förstår att nuvarande placering av loungen inte är optimal för resenärer som ska flyga från F-piren, och målet är att skapa en mer bekväm lösning som är nära gaten.
 
Fråga: På Charles de Gaulle (CDG) i Paris verkar det vara ständigt kaos, och bytet av terminal har inte hjälpt. Bristen på lounge och den komplicerade incheckningsprocessen gör det svårt för resenärer att känna sig välkomna. Hur arbetar SAS för att förbättra kundupplevelsen där?
Aaron: Vi är medvetna om utmaningarna på CDG och arbetar aktivt för att förbättra situationen. SAS har påbörjat förhandlingar om en tredjepartslounge i terminalen och hoppas kunna presentera en lösning inom en snar framtid. Incheckningsprocessen är också något vi diskuterar med våra markpersonalpartners på CDG, men kapaciteten på flygplatsen är en utmaning. Anko tillägger att SAS vill försöka flytta till F-piren på CDG, vilket skulle underlätta för våra resenärer och ge oss närmare tillgång till fler faciliteter.
 
Fråga: Vissa av SAS långflygplan, som A330-flottan, börjar kännas gamla och slitna. Finns det några planer på att byta ut eller uppgradera dessa flygplan?
Anko: Jag förstår att vissa kan uppleva A330-flottan som äldre, men jag delar inte den uppfattningen helt och hållet. A330 är fortfarande utmärkta plan för många av våra långdistansrutter. SAS har två nya A350 på väg in i flottan, men vi behöver även ha flygplan i olika storlekar för att optimera våra rutter. Om vi enbart använde A350 skulle vi bara kunna ha hälften så många destinationer som vi har idag. Anko avslöjar också att SAS nyligen var mycket nära att slutföra ett köp av ytterligare en A330, men affären föll i sista sekund. Vi letar vidare och är alltid på jakt efter möjligheter att förbättra vår flotta.
 
Fråga: Kommer SAS att öka tillgången till fler lounger för resenärer, särskilt nu när ni ska införa en businessklass inom Europa? Lounger är viktiga för kunder som reser i premiumkabiner.
Aaron: Eftersom vi inför businessklass på våra Europaflygningar känner vi ett behov av att erbjuda fler loungemöjligheter för dessa kunder. SAS arbetar just nu med att skriva avtal med fler tredjepartslounger, vilket vi hoppas kommer att förbättra kundupplevelsen. Våra premiumresenärer ska känna att de har tillgång till bekväma lounger även när vi flyger inom Europa.
 
Fråga: Vad är SAS syn på hållbarhet, och vad är framtidsplanerna för conscious traveller-programmet? Är den nuvarande bagagetaggen allt som erbjuds inom hållbarhet för SAS?
Anko: Hållbarhet är något vi tar på stort allvar, men det är också frustrerande att många säger att de bryr sig om miljön men inte är beredda att betala för det. SAS har introducerat incitament där kunder som betalar för klimatkompensation får extra EuroBonus-poäng, och vi har ökat andelen som kompenserar från 0,1 % till 1,5 %. Även om detta är en stor ökning är den totala andelen ändå låg. SAS är idag den näst största köparen av bioflygbränsle i världen, efter KLM/Air France. Vi arbetar också med elektrifiering och har ett elektriskt flygplan med cirka 40 platser på väg in – även om det är en mindre kapacitet, ser vi detta som ett viktigt steg framåt för hållbar flygning.
 
Fråga: Vad händer med resenärer som har över 90 flygningar efter att ha nått diamantnivå? Just nu lägger jag allt över 90 flygningar på andra flygbolag. Finns det planer på att erbjuda något utöver diamantstatus?
Aaron: Kanske kommer det något över diamantnivån, men vi pratar sällan om det (här syftar han leende på den exklusiva Pandion-nivån). Vi har diskuterat om det är dags att införa en Diamond Plus-status eller liknande för att belöna våra mest lojala resenärer, men det är ett pågående arbete. Vi har identifierat ett behov och hoppas kunna erbjuda något mer i framtiden.
 
Fråga: När SAS gick med i Skyteam såg vi en stor tillgång på award-platser. Men efter två veckor försvann nästan alla platser. Vad hände?
Aaron: Det var inte SAS som begränsade platserna. Det visade sig att en eller två av våra partners av misstag hade gjort fler platser tillgängliga än planerat. SAS har fortfarande gott om bonusplatser, och vi arbetar kontinuerligt för att säkra fler möjligheter för våra medlemmar, särskilt eftersom vi fortfarande håller på att lägga till fler partners, som Singapore Airlines.
 
Fråga: SAS kampanj ”Friends with Benefits” väckte starka reaktioner. Vad var tanken bakom denna kampanj, och är detta en del av SAS nya brandingstrategi?
Aaron: Kampanjen var ett roligt sätt att leka med ord och sticka ut lite. Vi skrattade själva gott åt konceptet när vi tog fram det, speciellt när man ser bilden med Anko och Scandics VD tillsammans med namnet. Ja, detta är en del av vår nya branding. Vi vill våga vara lite djärvare och våga prova något nytt. Att vara lite fräck och våga ta risker är en del av vår identitet nu.
 
Fråga: SAS valde att gå med i Skyteam, vilket har lett till kommentarer om att det är ett “Scaryteam” för kunder som värderar premiumupplevelser. Hur ser SAS på detta val och hur ser ni Skyteams position i flygindustrin?
Anko: Jag har aldrig riktigt kommenterat det där med “Scaryteam,” men jag vill poängtera att det är långt ifrån sanningen. Skyteam är ett starkt nätverk. Titta på Delta – de har utsetts till det bästa bolaget för affärsresenärer 15 år i rad, och nyligen kom en lista över världens tio mest punktliga bolag där Skyteam hade fem av platserna, medan Star Alliance endast hade en. Vi ser Skyteam som ett värdefullt partnerskap för att kunna erbjuda en högkvalitativ och pålitlig upplevelse. Anko skämtar också om att “vi kan inte vara ‘friends with benefits’ med tyskarna – det finns mer att hämta hos holländarna!”

Mingel

Därefter var Q&A slut blev det mingel med dricka och lite tilltugg.

Navid Ghannad / Aron Backström / Paul Verhagen / Marcus Fritz
Anko van der Werff / Marcus Fritz FOTO: Robert Jadenfelt

SENASTE I EUROBONUS-SAMLANDE!

Prenumerera på vårat nyhetsbrev

Nyfiken på hur du kan hålla dig uppdaterad med de allra senaste nyheterna?
Gå även med i Facebook-gruppen Poängen med EuroBonus där vi delar tips och tricks.
Om du har några bra tips själv – dela gärna med dig så att vi tillsammans kan se till att maximera bonusintjäningen.

Inlägget kan innehålla länkar till tjänster där Eurobonusguiden.se får provision eller kompensation.
Detta är kostnadsfritt för dig som läsare eftersom det är leverantören som eventuellt kommer att betala ersättning för inlägget.
Provisionen/kompensationen hjälper oss att täcka kostnader för domän, serverkostnader och andra driftskostnader som är relaterade till den här sidan.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad med de senaste tips och trix i EuroBonus