SkyTeam 1 månad senare – intervju med Eric från EuroBonus

.

FOTO: Teams-möte Eric og Marcus

I augusti blev vi inbjudna till SAS för en intervju på temat Övergången till SkyTeam: Q&A med EuroBonus-chefen Aron Backström.
Det har nu gått en månad och vi har turen att få en ny intervju! Denna gång har vi haft ett samtal med Eric Kalai (Senior Program Manager EuroBonus, Produkt & Lojalitet), där vi samlat några av våra frågor på vad som händer med EuroBonus.

Uppsummering

  • SAS arbetar med att få samma poängpriser för alla partnerbolag inom en zon/region.
    Det gäller Air Europa, China Airlines och Vietnam Airlines.
  • “Leg för leg” är fortfarande inte tillåtet – men nu får du lägga till “feeder flights”.
    Men det leg/anslutning som du lägger till måste vara inom samma zon/region och att leg/anslutningen inte är i en högre kabinklass än i den ursprungliga bokningen som skulle förändra poängpriset.
  • Mixed cabins är tillåtna (vid feeder flights) men du måste ringa in till kundservice. SAS arbetar på en lösning för att kunna söka och boka detta själv online. (Update: Vi får feedback från medlemmar att kundservice inte kan detta ännu, väntar på avklarning)
  • Nyhet! Poängen dras inte om på nytt. Du betalar endast en ändringsavgift på 150 kr och eventuella ändringar i flygskatter och avgifter.
    • Har du poäng/CT som har gått ut? Nu kan du lägga till extra legs/anslutningar.
  • First Class med China Eastern är möjligt att boka.
  • Open-Jaw och Origin Open-Jaw är tillåtet så länge det är inom samma zon/region.
  • Max antal legs för en SkyTeam-bonusresa är 8 och för rena SAS-bonusresor 12.
  • Tre dagars regeln / 72-timmarsregeln kommer justeras inom kort.
  • Att använda 1 st. 2-4-1 Amex voucher per bokning är tillfälligt och kommer att lösas.

Q&A gällande Awardbokningar

Dubbla poängpriser
Varför är det dubbla poängpriser på flygbolag som Air Europa, China Airlines och Vietnam Airlines?

Svar: SAS har en önskan om fasta poängpriser oavsett vilket parterbolag man bokar med. De bolagen du nämner har ett annat sätt att se på awardresor vs vanliga revenue biljetter. Därför kan du hitta en hel del lediga platser med tex Vietnam Airlines. Baksidan av denna stora tillgänglighet är att biljetten blir dyrare, och då kostar mer i poäng. Istället för att öka upp poängpriserna över hela linjen på alla parterbolag, så valde SAS att ändra dessa tre bolag (Air Europa, China Airlines och Vietnam Airlines). SAS hoppas att få bättre kontrakt med parterbolagen och kunna sätta samma pris på alla parters i framtiden. 

Mixed classes och vad gäller för att lägga till en anslutning? 
Låt oss säga att jag har bokat Award-Businessclass mellan Amsterdam-Jakarta med Garuda, men vill lägga till anslutning från Stockholm-Amsterdam och även Jakarta-Bali. Är det tillåtet? 

(Update: Vi får feedback från medlemmar att kundservice inte kan detta ännu, väntar på avklarning)

Svar: Ja! Våra kundtjänstagenter kan nu hjälpa våra medlemmar att lägga till anslutningsflyg (inklusive i en annan bokningsklass) till en befintlig Partner Award-bokning, så länge anslutningen inte ändrar poängpriset som betalades för den ursprungliga bokningen.
Det vill säga att det tillagda segmentet måste vara i samma geografiska zon som ursprungs- och / eller destinationsorten, och det kan inte vara i en högre bokningsklass än den ursprungliga bokningen.

(T.ex. från Europa till Sydostasien är poängpriset 187 500 bonuspoäng i Business Class)

Något som är även är nytt är poängen och en eventuell 2-4-1 voucher EJ behöver dras om, dock behöver resenären betala ändringsavgift på 150kr och ev skillnad i skatter. Dvs om du sitter med utgångna poäng / 2-4-1 vouchers i en bokning, så kan du fortfarande lägga till anslutning.

(OBS på rena SAS-awardresor får man lov att blanda klasser hur man vill)

Men varför tog ni bort möjligheten med Mixed classes från första början?

Svar: Detta var inte ett ”business decision” för att försvåra för medlemmarna, utan ett tekniskt problem i samband med ett stort systembyte i övergången till SkyTeam. Tanken är att medlemmar i framtiden skall kunna boka mixed classes online – men dessvärre kan vi ej få någon tidsestimat när detta är löst.

Leg for leg?
Varför är det inte möjligt att söka/boka ”leg for leg” med SAS via telefon?  Detta har ställt till det för många av våra medlemmar som har svårt att boka sina resor, dvs att hitta tillgängliga platser.

Svar: Även detta är inte ett ”business decision” men en teknisk begränsning i det nya systemet. SAS tänker att det inte skall behövas sökas leg för leg när allt är på plats. Systemet skall själv kunna hitta resan från A till Ö utan att behöva söka manuellt över telefon ”leg för leg”.

Vad hände med First class?
Det skulle vara möjligt att boka First Class med Garuda Indonesia, Saudia och China Eastern. Folk har skrivit att de har försökt boka med t.ex. Garuda men inte lyckats. Vad är status för varje flygbolag?

Svar: Man kan idag boka med First Class med China Eastern. Tyvärr kan man inte boka Garuda och Sudia ännu, men vi hoppas att kunna få det på plats under nästa år.

Kan boka Open jaw ?

Svar: Ja, men dår du ringa in till SAS. Det går bra att välja olika “origin“ eller “destination”,  så länge som båda tillhör samma geografiska zon.

När avskaffas 72 timmars regeln? “3 dagars regelen”
Många medlemmar vill kunna boka en bonusresa till nästa dag. Aron har ju lovat att den ska avskaffas.

Svar: Planen är fortfarande att SAS skall göra de möjligt att boka närmare inpå avgång. Detta kommer vara fixat inom kort.

Är det fortfarande max 8 legs totalt i en Awardbokning?

Svar: På en SkyTeam resa är det 8, men om det är en ren SAS-resa är det 12 legs.

Det finns för närvarande en begränsning att man endast kan använda 1 st. Amex 2-4-1 per bokning. När planerar ni att ta bort denna begränsning?

Svar : Detta är temporärt, SAS jobbar på en IT lösning där man kan lösa detta själv online.

Eurobonusguiden’s ordbok

Open-Jaw

    • Open-Jaw är ett begrepp som används inom flygresor för att beskriva en typ av resrutt där passageraren flyger till ett resmål, men återvänder från ett annat.
    • Du kan flyga från stad A (Oslo (OSL)) till stad B (Bangkok (BKK)), men återvänder från stad C (Ho Chi Minh City (SGN)) till stad A (Oslo (OSL)).
      Till exempel: OSL-CDG-BKK & SGN-CDG-OSL.
    • Open-Jaw måste vara inom samma zon/region.
      • Sydostasien: Thailand och Vietnam.

Origin Open-Jaw

    • “Origin open jaw” är en typ av flygbiljett där resan startar och slutar på två olika flygplatser i utgångspunkten, men passageraren flyger inte mellan dem. Det vill säga att passageraren måste ordna transporten mellan startplatsen för den första flygningen och slutdestinationen på egen hand.
    • Du kan flyga från stad A (Oslo (OSL)) till stad B (Bangkok (BKK)), men återvänder från stad B (Bangkok (BKK)) till stad C (Bergen (BGO)).
      Till exempel: OSL-CDG-BKK & BKK-CDG-OSL-BGO.
    • Origin Open-Jaw måste vara inom samma zon/region.
      • Europa: Oslo och Bergen (eventuellt Stockholm).

Mixed cabins (Blandade kabinklasser)

    • Det refererar till en resa där man flyger i olika reserklasser på olika sträckor av resan, till exempel business class på en del av flygningen och ekonomiklass på en annan.
    • Kabinklasser: Economy, Premium Economy, Business och First. 
      • T.ex
        ARN-AMS: Economy
        AMS-BKK: Business
      • Det är den högsta klassen som avgör poängpriset på utresan eller hemresan: Business.
    • Vad är poängpriset på en bonusresa med blandade kabinklasser
      • Utresa
        • ARN-AMS – Economy.
          AMS-BKK – Business.
        • Business 187 500 / 2 = 93 750 bonuspoäng.
      • Hemresa
        • BKK-CDG – Economy.
          CDG-ARN – Economy.
        • Economy 95 000 / 2 = 47 500 bonuspoäng.
      • Totalt 93 750 + 47 500 = 141 250

Feeder flight

  • En “feeder flight” är en flygning som transporterar passagerare från en mindre flygplats till en större hub-flygplats, där de sedan kan gå ombord på en längre, vanligtvis internationell eller interkontinental flygning. Det fungerar som en matarflygning, alltså att den “matar” passagerare till en större rutt.

SENASTE I EUROBONUS-SAMLANDE!

Prenumerera på vårat nyhetsbrev

Nyfiken på hur du kan hålla dig uppdaterad med de allra senaste nyheterna?
Gå även med i Facebook-gruppen Poängen med EuroBonus där vi delar tips och tricks.
Om du har några bra tips själv – dela gärna med dig så att vi tillsammans kan se till att maximera bonusintjäningen.

Inlägget kan innehålla länkar till tjänster där Eurobonusguiden.se får provision eller kompensation.
Detta är kostnadsfritt för dig som läsare eftersom det är leverantören som eventuellt kommer att betala ersättning för inlägget.
Provisionen/kompensationen hjälper oss att täcka kostnader för domän, serverkostnader och andra driftskostnader som är relaterade till den här sidan.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad med de senaste tips och trix i EuroBonus