Trip report
"kolla flygtyp innan du bokar!"
Flygbolag: SAS (A321LR)
Juli 2024
Kabinklass: Business class
Avreseort: Köpenhamn
Destination: Toronto
Poängkostnad: 30.000 pp inkl SAS MC Fly Premium.
Skatter & avgifter: 460kr
Skribent:
Marcus Fritz
SLUTBETYG
Vi tycker att SAS Business class håller en hög nivå jämfört med andra europeiska flygbolag. När vi sist gjorde en tripreport på SAS Business class A350 var vi mycket nöjda. Vi har även åkt lillasyster A321LR ett par gånger och tänker det är tid för en tripreport även på denna mindre maskin. För hur stor kan skillnaden vara?
Tanken från början med dessa små maskiner var att SAS skulle kunna köra SAS direktflyg till USA från mindre flygplatser “secondary cities” som Tex Göteborg och Aalborg. Tyvärr var detta en förlustaffär för SAS och linjerna blev nedlagda och maskinerna går numera på Washington, New York, Boston och Toronto. Om SAS väljer att starta upp nya linjer på fler secondary cities när SAS går över till Sky Team får tiden utvisa, för det är fler A321LR på väg till SAS…
Det är oerhört smidigt att ankomma med tåg eller bil till CPH och gå det korta avståndet till incheckningen, och så var fallet även denna gång. Faktum är att CPH har vunnit priser för just detta korta avstånd. Vi checkade in i den dedikerade disken för SAS Business/PLUS och numera SkyTeamElite. Efter incheckningen åkte vi uppför rulltrappan till SAS Fast track säkerhetskontroll, ingen kö där heller, och vi seglade igenom som vanligt.
Direkt utanför Fast track säkerhetskontrollen ligger SAS loungen, som består av två våningar. Nedervåningen är för Business class + PLUS passagerare. Om du reser med Sky Team och har minst guldkort kan du även använda ovanvåningen (SAS Gold lounge). (Resan var under Star Alliance tiden)
SAS GOLD LOUNGE (CPH)
I loungen på ovanvåningen finns lite fler och bekvämare sittmöjligheter med stora soffor, men det största plusset är den baristabemannade kaffebaren. Här kan du få riktigt nice kaffe, te och chai latte. I guldloungen finns även vilobås, ljusterapirum samt två mötesrum.
Frukosten består av overnight oats, gröt, frukt, bröd och bullar med pålägg mm. Det är med glädje vi ser att SAS börjat lägga mer krafter på matutbudet och idag serverades amerikanska pannkakor med sirap.
Innan lunch plockades frukosten undan och lunchen dukades upp med pastasallad mm. Dock efterlyser jag mer matig mat som i tex Lufthansas lounger.
Flygplanet “Åsa Viking” var en Airbus 321LR och levererades till SAS i slutet av 2021.
A321LR är en utveckling av vanliga A321NEO. LR står för “long reach”, då de satt in extra bränsletankar för att kunna nå tex USAs västkust.
Första skillnaden du märker som passagerare är att det bara är 1 gång ner i mitten, på SAS stora maskiner A350/A330 är det som bekant 2 gångar.
Kabinen var fortfarande fräsch med bara några få skavanker och hade följare konfiguration:
- 22 Business Class
- 12 SAS Plus
- 123 Go säten, vilket innebar totalt 157 platser.
Sätet bjuder på många bra inställningsmöjligheter via touchpaneler. Allt fungerade inkl massagefunktionen. Jag fick kudde och täcke och men inget liggunderlag. SAS har sedan en tid fasat ut hästenstäcket och övergått till DUX.
Sätet har plats till vattenflaska och även ett litet fack under skärmen.
Det började i vanlig ordning med att det delades ut varm handduk följt av varma cachewnötter med dricka.
Sedan blev det kall förrätt och den klassiska serveringsvagnen rullades ut så man kan se matalternativen innan man bestämmer sig.
Förrätten med lufttorkad skinka och picklad rabarber satt som en smäck. Även huvudrätten var riktigt läcker med beef och rösti/potatis.
Efterrätten var en SAS-standard med ost, frukt, glass, kaka mm. Jag tog lite av allt och det smakade fint även om jag nog föredrar glass i bägare istället för pinnglass.
Ca två timmar innan landning blev det serverat klassiskt dansk smörrebröd med ägg och räka!
Jag kan inte hitta något att klaga på här, hatten av för köket i CPH!
Crew & faciliteter
Crew var jättebra – men det märks att de inte gillar att jobba på detta “lilla” flyg över Atlanten. Kabinen saknar crew-rest, dvs de kan inte gå och vila sig. Varje gång någon vill gå på toaletten måste de möblera om i köket för att gästen skall kunna komma in på WC.
Och på tal om WC, denna lilla WC funkar inom europa, men på långdistans blir det problematiskt . Det finns knappt plats att vända sig om. Och du vill byta om till andra kläder blir det extra intressant. WC hölls rena och under hela turen. Dock finns det bara tvål och desinfektionsservetter, ingen handlotion eller annat trevligt som vi ibland ser på andra flygbolag. Här finns det rejält utrymme för förbättring.
Vi älskar minibaren på de stora flygen A330 / A350, men på denna lilla maskin är det faktiskt bara en liten planka som sätts upp framför dörren. Dvs det är ganska begränsat vad crew kan få plats till att duka upp.
Det fanns gott och blandat, nötter, chips, muffins, chokladboll, powerbar, och vin att förse sig med.
🎥 Underhållning
Underhållningsystemet var även det nytt och bra. Ingen lagg och prefekt synk i touchskärmen (något som är ovanligt på flyg).
Bildkvaliteten var perfekt och betrakningsvinkeln vid liggläge gör att det går att ligga ner och se på film. Utbudet av film och serier var det som drog ner betyget på underhållningen. Här skulle SAS kunna fylla på rejält med innehåll, för just nu är det ganska skralt. Om du reser med barn får SAS däremot en fjäder i hatten. Barnfilmerna hade nämligen ljudspår på minst svenska, norska och danska.
Du kan spela en del spel ombord t ex Uno och Yahtzee där du även kan spel multiplayer med dina medpassagerare.
Hörlurarna var rena och hela. Jag använde dem ett par timmar och de gjorde sitt jobb utmärkt.
En riktigt stor stor fördel med SAS är gratis wifi för Business class och/eller passagerare som minst har guldkort. Om du inte har något av detta kan du köpa wifi till hela flygningen till överkomligt pris på 149kr eller 3000 extrapoäng. Detta är ett av de billigaste i priserna jag sett. Anslutning går lite on and off och ibland får man logga på igen.
👝 Amenity kit
SAS amenity kit från DUX kommer i tre versioner.
Version 1: En skopåse, som går att öppna och stänga med snören i toppen.
Version 2: En klassisk necessär med dragkedja.
Version 3: En laundry bag (saknar bild på detta).
Det är olika storlekar på själva påsen, vilket jag tycker är användbart.
Innehåll:
- Tandborste i bambu
- Mini-tandkräm
- Sockor
- Öronproppar
- Ögonmask
- Läppbalsam
- Hudkräm.
Annons
Idag har man rätt till upp till 600 EUR i kompensation om flygavgången blir inställd, överbokad eller försenad med mer än tre timmar vid ankomst – inom de senaste 3 åren. Det blir inte enklare än så här!
Registrera ditt ärende, se vad du kan få i kompensation och låt Flyghjälp ta hand om resten.
Konklusion
SAS Business Class A321LR
Om du har valet att flyga tex Köpenhamn till New York med A350 eller A321LR så är valet enkelt – A350 såklart. Därför är det klokt att undersöka vilken typ av flyg som flyger på just din avgång.
Men, och nu kommer det! För att en flyglinje skall vara lönsam krävs det ganska fulla flyg. Det är toppen att kunna flyga direkt till tex Toronto, en destination som SAS inte skulle kunna flyga till med de stora flygen. Genom att flyga med lilla A321LR kan de göra linjen lönsam. Så vi antar att A321LR är här för att stanna…
👍
Det bästa
Maten från CPH var riktigt bra! Flyget är mycket tyst och bra luft.
👎
Det sämsta
Kul att de har satt in en “riktig” business-stol i ett så litet flyg, men med en del kompromisser i komfort. Tänk på att turbulensen över atlanten känns mer i ett litet flyg än i ett stort.
SLUTBETYG