Vi har haft turen att bli inbjudna till SAS huvudkontor i Solna, Stockholm, för en 30 minuters personlig intervju med EuroBonus-chefen själv, Aron Backström (VP Loyalty & Head of EuroBonus). Temat för intervjun är övergången från Star Alliance till SkyTeam den 1 september.
Marcus Fritz från EuroBonusguiden tog med sig frågorna vi och våra medlemmar hade och flög från Köpenhamn till Stockholm.
Se resan till på Instagram Story @ EuroBonusguiden.
Vi har fått in många frågor från våra medlemmar och läsare. Tyvärr hade vi bara 30 minuter för intervjun, så det var inte möjligt att ställa alla frågor. Vi har därför valt ut de vi tycker är viktigast. Hela intervjun kan ni se här:
Kom ihåg att följa EuroBonusguiden på Youtube!
Blir det fler bonusresor som Destination Unknown?
Det är klart att det blir fler, men just nu har vi mycket att göra med övergången till SkyTeam.
När det gäller värde för bonuspoäng är detta något som EuroBonus-medlemmarna i Skandinavien har mycket fokus på och hur vi kan få mest möjligt värde för våra bonuspoäng. Många har varit lite oroliga för övergången till SkyTeam och hur detta kommer att påverkas. Kan vi andas ut nu?
Jag tror det. Vi går alltid in i en förändring där vi vet vad vi har, och tycker det är ganska bra, men vi vet inte riktigt vad vi får. Jag tror och hoppas att vi har tagit bort denna osäkerhet under året som gått, genom att EuroBonus fortfarande existerar, medlemmarna förlorar inte sina poäng, det har inte skett någon devalvering av poängen eller förändringar i poängprislistor. Vi visar nu att vi faktiskt går in i SkyTeam med ett gäng nya partners där medlemmarna kan använda sina fördelar. Jag tror och hoppas att alla som inte känner sig trygga redan, kommer att göra det om en månad eller två, när de får se hur detta fungerar.
Kommer det vara möjligt att avboka eller ändra en redan bokad bonusresa med Star Alliance efter den 1 september?
Ja, avboka kan du alltid göra, fram tills 24 timmar innan avresa. Du kan även ändra, men vi kommer vara avstängda från Star Alliance inventory från och med 1 september och därför kan du bara ändra till en SkyTeam eller SAS-resa.
Vad gäller ang avbokning/ändring av en påbörjad Star Alliance bonusresa?
Då kan du inte ändra.
Om det händer något under en påbörjad bonusresa, till exempel avbokning/ändring, vem har ansvaret?
Det är flygbolaget du har bokat med som ska hitta en lösning på detta. Jag tror det, och vi ställer krav på att våra partners ska lösa detta.
I nuläget hamnar resenärer då och då i kläm när en partner i Star Alliance ändrar tider/ställer in flyg innan avresa. Ibland faller biljetten helt isär. Man får givetvis tillbaka ev voucher, poäng och skatter, men blir ofta kvar med andra utgifter som hotell och hyrbil osv.
-Vad gör SAS för att skydda resenärerna för att detta inte ska hända i SkyTeam?
Det är en huvudvärk och har varit ganska länge i Star Alliance, min uppfattning är att de flesta bolag hanterar schyst. Så hanterar även vi (SAS) de här gästerna. Awardbokningar och revenuebokningar hanterar vi på precis lika generöst vid en EU situation. Men detta har funnits ett – två kanske tre olika bolag i Star Alliance som inte har haft en så schyst policy i mina ögon. Vi försöker att undvika att vi ska hamna i den situationen i team, vi har det här som en diskussionspunkt med alla de nya partners.
Vi försöker samla på oss så mycket kontakter vi bara kan, så att vi också kan höra oss och komma i kontakt med personal på bolagen om saker och ting uppstår. Så jag kan inte garantera att det blir en helt flawless upplevelse i framtiden. Men vi har förhoppningar att det kommer funka bättre än vad du har gjort tidigare.
Varför införde ni en “fyra-dagars-regel”, dvs man kan tidigast boka en poängresa fyra dagar fram i tiden med Star Alliance bonusresor? Är detta något som kommer att gälla även i SkyTeam?
Vi kommer köra vidare med det initialt. Den här fyra dagars regeln finns där för att skapa en liten buffert när vi nu håller på att gå ut ur Star Alliance och gå in i SkyTeam för att se till att bokningarna har landat rätt och konfirmerats och ställt ut på rätt sätt innan vi skickar upp vår medlem upp i luften. Det (regeln) ska bort så fort det bara går, så snart våra bokningssystem är uppe och rullar och vi märker att allt fungerar så ska vi plocka bort den där regeln. Jag vågar inte säga ett datum, men om inte alltför länge
För det som folk har reagerat över, som du säkert vet är Lufthansa första klass är riktigt svår att boka, när man inte får boka närmare avgång.
Jag hör att det finns lite work arounds, så jag hoppas att de flesta av våra engagerade medlemmar som är ute efter de här first-biljetterna har lyckats lösa det. Men jag hör och förstår problematiken och det är inte så vi vill ha det.
Vi ser att SAS publicerat tabeller för poängintjäning på SAS, Air France, KLM och ett par andra SkyTeam partners. När det kommer en översikt för alla flygbolag på deras partnersidor?
Väldigt snart, jag tror vi kommer ha i princip alla där i början på nästa vecka.
SAS har bekräftat att det är möjligt att boka First Class med Garuda Indonesia, Saudia och China Eastern från den 1 september.
Hur ser möjligheterna ut för First Class med även Air France, Korean Air och Xiamen Airlines?
Ja alltså de tre kommer vi ju inte ha med från start. Det här är ju en diskussion och en förhandlingsfråga med partnern naturligtvis och det är ofta reciprokalt, så när vi inte har någon först att erbjuda, så får vi inte nödvändigtvis access till deras first heller, vi sliter på och ser om vi kan lösa det, men ingen garantier för att det där kommer på plats.
Hur många platser släpps från de olika bolagen i varje kabinklass och hur många dagar före avresa?
Svårt att svara på och inte supertransparant för oss än, där kommer bli lite vänta och se och jag tycker själv det ska bli extremt spännande att gå in 1 september och se hur mycket in inventory finns där så kommer vi lära oss. Vi vet ju precis hur det funkat i Star Alliance och vilka bolag som släpper när, och hur många stolar den logiken finns ju i olika SkyTeam flygbolag också, vi ska bara lära oss den nu under hösten.
Vilka bonusregler finns i SkyTeam som vi måste förhålla oss till? Ändring 24 timmar före avresa, max antal mellanlandningar, open-jaw, poängpris på enkelresa och flygskatter. Hur ska vi tänka i övergången till SkyTeam är det något nytt vi har att förhålla oss till, regler som lagts till eller plockas bort bort?
Jag tror faktiskt inte det, nej men jag tänker på det så fungerar nog precis likadant som det gjort historiskt.
- Detta är inte en del av intervjun, men bokningsregler som finns per dagens datum är:
Tillåtet med ändring fram till 24 timmar före avresa.
Max 8 legs.
Open-Jaw är möjligt.
Poängpris för en enkelresa är 60 % av en tur och retur.
Och, “Fyra dagars-regeln” ska tas bort så fort som möjligt.
Idag är det maximalt 24 timmar för mellanlandningar. Har ni övervägt tillåta längre mellanlandningar för att öka tillgängligheten?
Jag vet faktiskt inte om vi har sett på det, spontant tycker jag det låter som en bra idé, frågan är hur vi ska visa det online bara, för att inte ska komma för många träffar. Men den där tar jag gärna med mig, det låter vettigt i mina öron.
Är det möjligt att uppgradera på SkyTeam-resor med bonuspoäng, så som man kan i Star Alliance?
På pappret kunde du det i Star Alliance. När du räknade hur många upgrades som faktiskt gick igenom, så var antalet väldigt väldigt lågt.
Den möjligheten finns inte i SkyTeam, så får vi se om den kommer framöver, men inte initialt i alla fall.
Om du idag har SkyTeam Elite Plus erbjuder vissa SkyTeam-flygbolag 1 gratis incheckat bagage även på Light-biljetter. Är detta något SAS också kommer göra?
Nej det kommer vi inte göra, vi kommer ha kvar samma regler som idag.
En ”go lite” är helt strippad, och det är just därför vi vill ha en prispunkt, en biljetttyp som inte innehåller någonting. Då är det så lite statusförmåner som det bara går, det ger i princip nästan inga EuroBonuspoäng, inget bagage osv osv.
Det här har vi för att kunna konkurrera med lågpris-bolagen naturligtvis.
SkyTeam har över 750 lounger. Är det så att vi som reser i Business/First eller Economy och har guldkort, automatiskt har tillgång till ALLA dessa när vi reser med en SkyTeam-partner?
Inte nödvändigtvis, i SkyTeam styrs det på operating Carrier, så lounge-erbjudandet du har på en viss flygplats beror på vilket bolag du reser med, så man ska hålla tungan lite rätt i mun, det finns en ganska bra lounge-finder på Sky teams hemsida.
Vi gör också en del förbättringar för våra kunder för att göra det lättare.
För det blir ju ett litet pusselspel med loungena nu, det kommer inte vara samma lounger 31 augusti som 1 september, så vi får in nu i nästa release av SAS-appen att du när du klickar på din bokning, så kan du se om du har loungetillgång eller inte, och om du har det så berättar vi var den loungen ligger, så du ska slippa gissa och hitta någon att fråga.
Idag kan man ju använda poäng på andra partnerflygbolag tex Etihad. Och häromdan faktiskt i veckan så gick ni ut med att ni gjort avtal med bland annat Singapore airlines, är det bara för att tjäna poäng?
Från och med 1 september så kommer det bara vara för att tjäna poäng.
Men målet är att bygga ut det där samarbetet, så vi kommer live med förmåner, lounge hoppas vi även från 1 september, annars kommer det under hösten och vi ska få poänganvändningen på plats igen. Det är en helt ny IT integration som måste göras eftersom vi inte längre kan gå och snacka med varandra via Star Alliance, så vi får lägga den i prioritet efter Skyteam-implementationen. Men tidigt nästa år under våren hoppas jag på att det är på plats med redemption.
För nu har ni en chans att sätta en egen prislista som ni har på Etihad ?
Ellerhur för nu är vi inte alls styrda av Star Alliance-regler, vi kan hitta en teknisk lösning som funkar för oss som blir bra.
Kan man tänka sig nått sånt på Thai Airways också?
Man ska aldrig säga aldrig, men Thai är nog mindre sannolikt skulle jag säga det ser man ju som följare av branschen att vi har avslutat codeshare samarbetet och det säger ju någonting om vad relationen på väg. Men vi är i partnerdialoger vi har som mål att vi ska täppa till gap i nätverket med partnerskap, vi kan inte säga något namn förrän det är klart men jag hoppas vi har gäng bolag till inom kort.
Vi hör rykten om SAS Business Class inom Europa, är detta något som är på gång?
Det är väl ett spännande rykte, om man ser på vår plus-produkt så är den ju lite udda i hela branschen, är det en ekonomi biljett eller är det en business?, eller är det någonstans mittemellan som ingen riktigt förstår och när vi blir ett mer internationellt bolag och ska fånga upp flera resenärer från Europa och USA och så vidare då blir det viktigt att portföljen är tydlig så man fattar. Så vi funderar jättemycket på det här och har väl inget att annonsera idag, men det är väl säkert något vi kan prata mer om i höst tänker jag.
Jobbar SAS på att öppna en ny linje till Costa Rica?
Jag vet inte, ärligt talat det är mina kollegor på network som sköter. Det man kan säga generellt är att vi ser interkontinentala och långresor som ett potentiellt tillväxtområde för oss jag tror vi kommer ha en massa kul nyheter under året som kommer, men om Costa Rica är en av dom vågar jag inte säga.
Sydamerika är det länge sedan SAS hade en flygning till, så jag tror många skulle gilla en destination som är lite mer exotisk.
När vi talade om Syd- och Centralamerika, så flyger vi nu till Atlanta, vilket innebär att vi plötsligt har Syd- och Centralamerika som ett one-stop-alternativ från Köpenhamn som vi inte kunde erbjuda tidigare. Det är ett exempel på hur SkyTeam förbättrar produkten i vårt nätverk.
Kommer SAS börja flyga till Bangkok hela året?
Kanske, men samtidigt försöker vi ju att säsongsanpassa så mycket det bara går och Bangkok är ju attraktiv ur det perspektivet för högsäsongen är ju på vintern när det är lågsäsong på USA och andra rutter så jag är inte alls säker på att den där kommer bli helårs.
Vi tackar SAS för inbjudan och svaren på frågorna! Vi följer med spänning övergången och SAS resa in i SkyTeam!