Thai Airways First Class 777

.

Trip report

"Thai Airways håller flaggan högt "

✈ Flygbolag: Thai Airways (777)

🗓 Nov 2023

💺 Kabinklass: First 

🛫 Avreseort: Bangkok (BKK)

🎯 Destination: London (LHR)

💯 Poängkostnad: 135.000 enkel 

💰 Skatter & avgifter: 1030kr

 

Skribent:

Marcus Fritz

Markupplevelse
4/5
Säte
4/5
Mat & Dryck
5/5
Crew & faciliteter
5/5
Underhållning
4/5
Amenity kit
4.5/5

SLUTBETYG

4.4/5

Thai Airways skapades 1960 av Scandinavian Airlines System (SAS) och Thai Airways Company (TAC). De har länge haft ett rykte av att vara ett riktigt bra flygbolag med fantastisk service. Men på senare år har Thai haft dåliga ekonomiska resultat, något som gjort att flygen numera är gamla och trötta, maten lite so so och personalens villkor försämrats drastiskt. Några resor vi haft i deras business class har varit riktigt dåliga. Men vi testar en tur i första klass och ser hur det går…

Kom ihåg att följa EuroBonusguidenYoutube!

4/5

Incheckningen gick smidigt och du sitter ner med en kall handduk och en flaska vatten medan personalen ordnar boardingkort.

Innan pandemin var Thai Airways första klass en av de bästa upplevelserna på marken, inklusive den utmärkta första klass-loungen och spaet. Då blev man eskorterad runt på flygplatsen och körd i en golfbil. Dessutom ingick en timmes helkroppsmassage och man fick ett privat rum i loungen.

Efter pandemin har en del saker försämrats. Ingen golfbil, inget spa, inget privat rum i First Class-loungen.

Den “nya” loungen renoverades under pandemitider. Jag gick först igenom en full business class-lounge, och längst in fanns en del bara för första klass-passagerare. First-delen var ganska tom men faktiskt en besvikelse. Det fanns några middagsbord där man kan beställa trevlig nylagad thaimat, men efter det finns det inte mer att göra i first-delen. Bara några fåtöljer, kyl med drycker, dusch och toalett.

När det var dags för boarding kom personalen och hämtade oss, och vi gick i rad till flyget. Ganska mycket folk i gaten och underligt nog stod vi i kö en stund, det vill säga, de öppnade inte upp en egen kö åt First Class trots att vi hade eskort genom terminalen.

4/5

Flygplanstypen var en Boeing 777-300 ER och var bara tre år gammal med en riktigt fräsch kabin. Flyget hade totalt 303 säten, fördelat på:

– 8 i First class
– 40 i Business class
– 225 i Economy class

Inredningen var riktigt fräsch och ren utan några skavanker eller märken. Man sitter 1-2-1 i First och alla säten har därmed åtkomst till gången. Tyvärr var alla fönstersäten upptagna när jag bokade biljetten cirka två veckor innan avgång, så jag fick nöja mig med 1F vilket resulterade i att jag fick en stolsgranne.

Denna granne tyckte det var OK att lägga upp fötterna på den gemensamma mittkonsolen innan start och sedan vifta bort personalen som man gör med myggor eller annat som irriterar en. Direkt efter start fällde jag därför upp väggen mellan sätena; allt med belysning, stolen och avdelaren styrs från en touchskärm i mittkonsolen.

Sätet bjuder på många bra inställningsmöjligheter, och man sitter riktigt bra. Jag hade önskat att sätena var mer privata. Ottomanen (den lilla sittpuffen framför benen) går inte att flytta närmare stolen (som på Lufthansa first), men hos Thai har man även ett extra säkerhetsbälte om man vill sitta ihop och äta.

Om du reser med jacka/kavaj så finns det en liten inbyggd garderob i väggen till höger, men räkna inte med att du får plats med någon stor vinterjacka.

Kuddarna, täcket och underlägget var trevliga och mjuka men inte särskilt fluffiga. Liggläget ger mycket plats i längd och bredd, och det blev ett par timmars god sömn.

5/5

Redan hemma i Sverige hade jag beställt vilken mat jag ville äta ombord (via denna länk). All mat serveras ‘On demand’, dvs du äter när du är hungrig.

Direkt efter boarding kom besättningen med pre-departure champagne eller juice.

Väl uppe i luften startade kaviar-serveringen. Det var max en burk Osteria per person som gällde (till skillnad från Lufthansa och ANA som inte har någon sådan begränsning).

Huvudrätten blev en utmärkt tillagad biff från Nya Zeeland. Kan ha varit den bästa biffen jag fått i luften.

Efterrätten var trevlig med maräng, sorbet och kaka. Och naturligtvis provade jag även en laddad ostbricka med frukt.

Innan landning åt jag min  frukost med fruktsallad, bacon, spenat och ägg mm.

🎎 Crew & loo

5/5

Crew var riktigt trevliga och ville verkligen leverera en god upplevelse ombord.

Pursern kom runt efter start och presenterade sig och tackade för att jag flög Thai. Och innan landning kom hon tillbaka och delade ut små chokladaskar.

Toaletten var av standardstorlek och hade en bänk som kunde fällas ner från väggen. Det fanns lite parfym, tvål och några dentalkit.

Toaletten rengjordes av crew mellan varje besök, vilket gjorde att toaletten var riktigt ren under hela flygningen.

Efter maten gick jag för att byta om, och då gick crew självmant och startade turn down-service.

🎥 Underhållning

4/5

Underhållningssystemet var även det nytt och bra. Fjärrkontrollen fungerar som en extra skärm, och du kan följa med på världskartan och se hur långt du har kvar på flygningen, med mera.

Bildkvaliteten var utmärkt, och betraktningsvinkeln vid liggläge fungerade bra. Utbudet av film och serier var det som drog ner betyget på underhållningen.

Hörlurarna från AKG var rena och hela och fungerade fint under hela flygningen.

Check-in-personalen gav mig en wifi-voucher som gav mig gratis wifi under hela flygningen. Tyvärr ingenting som gick att streama på, men fungerade med chatt, surf och mail.

👝 Amenity kit

4.5/5

Detta fina amenity kit är av hard case-modell och ger en skön känsla i handen. Dock borde de gjort blixtlåset av högre kvalitet.

Innehåll:

– Tandborste
– Tandkräm
– Sockor
– Öronproppar
– Ögonmask
– Läppbalsam
– Hudkräm
– Hårborste
– Ansiktsvatten

Pyjamasen var skön och passar även oss skandinaver. Tyvärr är tofflorna ej användbara för folk med storlek 43 eller större.

Annons

Idag har man rätt till upp till 600 EUR i kompensation om flygavgången blir inställd, överbokad eller försenad med mer än tre timmar vid ankomst – inom de senaste 3 åren. Det blir inte enklare än så här! 

Registrera ditt ärende, se vad du kan få i kompensation och låt Flyghjälp ta hand om resten.

Markupplevelse

Säte

Mat & Dryck

Crew & Service

Underhållning

Amenity kit

Konklusion

Thai Airways First Class 777

👍

Det bästa

Detta var en suverän upplevelse, jag skulle nog säga att maten var bäst.

👎

Det sämsta

Allt var ju OK, men bättre underhållning hade varit nice. Sedan känns begränsningen med max en kaviarburk per person lite löjlig.

Markupplevelse
4/5
Säte
4/5
Mat & Dryck
5/5
Crew & Service
5/5
Underhållning
4/5
Amenity kit
4.5/5

SLUTBETYG

4.4/5

SENASTE I EUROBONUS-SAMLANDE!

Prenumerera på vårat nyhetsbrev

Nyfiken på hur du kan hålla dig uppdaterad med de allra senaste nyheterna?
Gå även med i Facebook-gruppen Poängen med EuroBonus där vi delar tips och tricks.
Om du har några bra tips själv – dela gärna med dig så att vi tillsammans kan se till att maximera bonusintjäningen.

Inlägget kan innehålla länkar till tjänster där Eurobonusguiden.se får provision eller kompensation.
Detta är kostnadsfritt för dig som läsare eftersom det är leverantören som eventuellt kommer att betala ersättning för inlägget.
Provisionen/kompensationen hjälper oss att täcka kostnader för domän, serverkostnader och andra driftskostnader som är relaterade till den här sidan.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad med de senaste tips och trix i EuroBonus