Trip report
"bilder på ankor"
Flygbolag: Lufthansa (747)
Dec 2023
Kabinklass: First
Avreseort: CPH (via FRA)
Destination: ORD
Poängkostnad: 87500 T&R inkl 2-4-1 Amex voucher.
Skatter & avgifter: 2080kr
Skribent:
Marcus Fritz
SLUTBETYG
Att boka Lufthansa första klass för EuroBonuspoäng är fullt möjligt, upp till 7 säten. Haken är att du bara kan boka några dagar innan avgång. Tack vare Awardfares kunde jag lägga en bevakning och fick ett mail när platsen öppnade upp. Jag ringde sedan till SAS Amex-linjen och bokade resan. Hemresan bokades i United (Business class). Två dagar senare fick jag ett nytt mail om att även hemresa fanns tillgänglig i First. Kostade 150 SEK att boka om via SAS. Men hur är det då att flyga denna 747 som är lite till åren kommen?
Så hittar du biljetter i First med hjälp av Awardfares
- Skaffa Awardfares (minst Guld) – Du får 20% rabatt via denna sida
- Välj SAS EuroBonus
- Under “Cabin” trycker du på “First Only”
- Om du inte väljer destination får du nu upp de flesta First som går att boka med EuroBonuspoäng
- Om du vill uppleva First Class Terminal i Frankfurt så välj skriv FRA i “from” eller “to” för att sortera i resultaten
Tänk på att biljetterna med Lufthansa kommer tidigast 14 dagar innan – men ofta bara några dagar/dag innan avgång
Vill du veta var du kan åka med Lufthansa First Class? läs mer längst ner i artikeln
Jag ankom till FRA i Lufthansa Business från CPH. Vi fick en remote gate, dvs planet parkerade en bit från terminalen. Resten av passagerarna hämtades med buss, medan jag och en annan passagerare kördes till terminalen med en Lufthansa “Limo”.
Sedan följde en underlig procedur, där jag fick gå igenom bagagehallen och tullen och sedan lämna terminalen helt. Som tur var hade chauffören förklarat hur jag skulle gå, för det var TOTALT ologiskt; jag fick gå ut till vägen, svänga vänster, passera rökande taxiförare och fortsätta rakt fram i några minuter och korsa vägen (utan övergångsställe) för att ta mig till First Class Terminal FCT.
FIRST CLASS TERMINAL
När jag väl ankom var det bara att ta hissen upp till lobbyn, där personalen stod med handhållna enheter via vilka de hade stenkoll på alla passagerare. Jag lämnade över passet och personalen ordnade incheckningen åt mig. Innan man fick komma in i loungen blev det privat säkerhetskontroll som var extra noga då jag skulle till USA. Men det hela var gjort med lite finess, t ex fick jag sätta mig i en läderfåtölj och personalen tog av mig skorna för att ta prov från strumporna för att testa för sprängämnen. De beklagade de hårda reglerna för USA-resenärer, och personalen packade ner min dator åt mig efter att den kontrollerats.
Efter säkerhetskontrollen blev jag insläppt i loungen och tilldelad en personlig “värd” som visade mig runt. Värden beklagade att loungen var full av folk, men försäkrade att de flesta skulle åka om någon timme och att det skulle lugna sig. Därför valde jag att börja med ett långt bad då denna lounge har badrum med badkar. Jag bad värden om ett glas champagne och en cola. Värden levererade dricka och även min FCT Lufthansa badanka.
Efter ett trevligt långbad flyttade jag över till restaurangen och beställde en wienerschnitzel med potatis samt efterrätt. Maten smakade väl med extra plus i kanten för efterrätten.
Sedan flyttade jag över till baren som ställde upp en liten whiskeyprovning, med bl a Hibiki och Nikka. Efter denna fest blev det vila i en “vågstol” som gungar en till sömns. Loungen har även rum med riktiga sängar för den som vill ligga ner och vila. När det blev dags för boarding blev jag och ännu en passagerare hämtade. Loungevärden följde oss ner med hissen och det utfördes ytterligare en kontroll av pass och boardingkort innan vi fick ta plats i en trevlig Porsche Panamera som körde oss till flyget. First class-passagerare hade en egen bro och föraren lämnade över oss till crew här.
Flyget var en Boeing 747-800 och kallas för Queen of the Skies. Inredningen kändes ganska omodern men ändå elegant.
Denna maskin är utrustad med följande säteskonfiguration:
8 First Class
80 Business Class
32 Premium Economy Class
244 Economy Class
Första klass-kabinen är längst fram på nedervåningen i 747, och det var rätt spännande att sitta framför piloterna.
Väggarna i First är täckta med ljust mjuk tyg. Varje passagerare fick en riktig ros vid sin plats, och det fanns gott om förvaringsutrymmen, både overhead men även i ens ottoman (den lilla sittpuffen framför fötterna). Det fanns även små fack längs med fönstren, men där fanns tyvärr bara plats för t ex hörlurar.
Det finns verkligen många inställningsmöjligheter på denna stol, men de är inte helt logiska så jag fick fippla en del med kontrollerna innan det blev bra. Man sitter riktigt bra och intar måltiderna antingen själv eller med en gäst som kan sitta på ottomanen som även den kan flyttas med säteskontrollen. Det var några andra gäster i kabinen som satt i mitten på honey moon seats och satt fyra personer och åt ihop.
Crew bäddade med madrass, kuddar och fluffigt täcke när det blev dags att sova. Allt i full size och av hög kvalitet. Tyvärr tyckte jag att det var alldeles för hårt, madrassen höll inte måttet och var en besvikelse.
En annan negativ sak var bristen på insynsskydd. Det gick att fälla upp en vägg via fjärrkontrollen, men sätet var definitivt inte privat nog i mitt tycke. Den som sitter på första raden och fäller upp sin vägg slipper se andra, men resten i kabinen får leva med att det är lite old school och inte särskilt privat. Flyget och stolen är ju till åren komna, och här märktes det.
Det skall sägas direkt att jag gick in med höga förväntningar på maten på detta flyg. Och vad gjorde Lufthansa? De överträffade ändå mina förväntningar!
Man kan välja själv när man önskar äta. Jag bad om maten direkt och ca 20 min efter start började serveringen. Crew dukade upp ett stort bord med vit duk och olika former av bestick. Eftersom flyget utgick från Tyskland började jag med en varm kringla. Den var så god så det fick bli påfyllning direkt.
Några minuter senare rullade crew in en klassisk serveringsvagn, laddad med kaviar och tillbehör som rostat bröd, äggula, lök mm. De slevade upp generösa portioner och viskade “det är free flow, så bara säg till om du vill ha mer”. Det smakade himmelskt . Tre portioner senare hade jag nästan lyckats äta mig mätt på bara kaviar och tillbehör!
Men jag fick ju kämpa vidare – nästa rätt var en medelvarm blomkålssoppa med krutonger som även den smakade toppen.
En stund senare blev det en köttbit med grönsaker, där både smak och konsistens var fenomenala.
Nu var jag såklart riktigt mätt så jag bad crew vänta lite med efterrätt, och tog en espresso så länge.
Jag hade svårt att bestämma mig för vilken efterrätt jag skulle välja och crew föreslog att jag skulle prova alla tre, som allesamman var mycket goda.
Mellan måltiderna serverades bl a sushi eller miniburgare som också smakade bra.
Även på hemvägen var maten toppen, då åt jag en fantastisk wagyuburgare.
Maten ombord var verkligen förstklassig!
När jag klev ombord möttes jag av strålade glad crew som stod klara med höga glas med champagne, och började genast hjälpa mig stuva undan mitt handbagage.
Personalen var verkligen på under hela flygningen. Vänlig och korrekt tysk service, där även kabinchefen kom förbi ett par gånger och frågade om det var något jag saknade.
Toaletterna hölls rena under hela flygningen. Crew gick in efter varje gäst och säkerställde renligheten. Denna kärra hade fönster på WC. Det finns en bänk som kan fällas ner från väggen som kan användas som skötbord eller sittyta. Här fanns även Evianvatten på sprejburk och även raklödder och rakhyvlar om för de modiga/dumdristiga som vågar raka sig med vasst blad på ett flyg med potentiell turbulens och allt.
Underhållningsystemet får två stjärnor eftersom det var nära på totalt obrukbart. Jag trodde att min lilla skärm var trasig eftersom den var så dålig, men det visade sig alla skärmar var lika kassa. Fjärrkontrollen (som kändes som en mobil från 80 talet) var trög och systemet svarade bara då och då på knapptryck.
Utbudet av film och serier var milt sagt mediokert med ett fåtal nyare titlar.
Hörlurarna var rena och hela och av god kvalitet. På hemresan fick jag trevliga Bose QC-hörlurar.
Det positiva var gratis wifi (via voucher) och jag hade täckning nästan hela vägen över dammen.
Lufthansa hade förr ett hardcase amenity kit i First Class, men nu är det olika mjuka Porsche design cases som gäller. De har samma innehåll men olika design och färg. De är märkta som “dam” respektive “herr”, men jag fattade aldrig varför de var könade då innehållet ser ut att vara exakt samma.
Jag kommer absolut att använda dessa kit i framtiden.
Innehåll:
- Skohorn i bambu
- Tandkräm
- Pepparmint
- Bambutandborste
- Sockor
- Öronproppar
- Sovmask
- Läppbalsam
- Hudkräm
- Hårborste
Annons
Idag har man rätt till upp till 600 EUR i kompensation om flygavgången blir inställd, överbokad eller försenad med mer än tre timmar vid ankomst – inom de senaste 3 åren. Det blir inte enklare än så här!
Registrera ditt ärende, se vad du kan få i kompensation och låt Flyghjälp ta hand om resten.
Konklusion
Lufthansa First Class 747
👍
Det bästa
Crew och mat var fullständigt underbara. Lufthansa är bäst på marken, men inte i luften. Bäst i luften är fortfarande ANA First Class.
SLUTBETYG
Annons
Hit kan du flyga med Lufthansa First Class
När man letar bonusbiljetter är det viktigt att veta var Star Alliance flyger
Med hjälp av verktyget FlightConnections kan du enkelt se var tex Lufthansa flyger i First Class.
Hit flyger Lufthansa First Class:
Bangkok (BKK)
Bogota (BOG)
Boston (BOS)
Buenos Aires (EZE)
Chicago (ORD)
Hong Kong (HKG)
Johannesburg (JNB)
Los Angeles (LAX)
Mexico City (MEX)
Miami (MIA)
New York (JFK)
Newark (EWR)
San Francisco (SFO)
Sao Paulo (GRU)
Shanghai (PVG)
Singapore (SIN)
Tokyo (HND)
Washington (IAD)