Annons

Få hjälp med EuroBonus-bokningar

5/5

SAS BUSINESS CLASS A350

.

Trip report

"SAS - Höjer ribban"

✈ Flygbolag: SAS (350)

🗓 Sep 2023

💺 Kabinklass: Business class

🛫 Avreseort: Köpenhamn 

🎯 Destination: Los Angeles

💯 Poängkostnad: 60.000 pp ToR inkl SAS MC Fly Premium.  

💰 Skatter & avgifter: 430kr

 

Skribent:

Marcus Fritz

Markupplevelse
4/5
Säte
4/5
Mat & Dryck
5/5
Crew & faciliteter
5/5
Underhållning
4.5/5
Amenity kit
3.5/5

SLUTBETYG

4.5/5

Allas vårt eget SAS – Scandinavian Airlines – brukar vara pålitligt för den som sitter i Business class. Det är samma serveringsvagn, Gott och blandat, Gotlandschips och äppelmust från Ringi på varje flygning. Det är lätt att bli hemmablind, men trots det blev jag positivt överraskad den här gången, och med sin A350 kvalar SAS in bland de fem bästa bolagen i hela Star Alliance, i mitt tycke.

Kom ihåg att följa EuroBonusguidenYoutube!

4/5

Det är oerhört smidigt att ankomma med tåg eller bil till CPH och gå det korta avståndet till incheckningen, och så var fallet även denna gång. Faktum är att CPH har vunnit priser för just detta korta avstånd. Vi checkade in i den dedikerade disken för SAS Business/PLUS och Star Alliance Gold. Det var ingen kö, men det tog lite tid att checka in. Det visade sig att våra försök att checka in i appen hade ställt till det i systemet – det får vi ta på oss, men det gick att reda ut. Efter incheckningen åkte vi uppför rulltrappan till SAS Fast track säkerhetskontroll, ingen kö där heller, och vi seglade igenom som vanligt.

Direkt utanför Fast track säkerhetskontrollen ligger SAS loungen, som består av två våningar. Nedervåningen är för Business class + PLUS passagerare. Om du reser med Star Alliance och har minst guldkort kan du även använda ovanvåningen (SAS Gold lounge).

SAS GOLD LOUNGE (CPH)

I loungen på ovanvåningen finns lite fler och bekvämare sittmöjligheter med stora soffor, men det största plusset är den baristabemannade kaffebaren. Här kan du få riktigt nice kaffe, te och chai latte. I guldloungen finns även vilobås, ljusterapirum samt två mötesrum. 

Frukosten består av overnight oats, gröt, frukt, bröd och bullar med pålägg mm. Här saknar jag en ordentlig frukost med korv, ägg och bacon. Detta är ett minus generellt för loungen, det är sällan ordentlig mat som serveras, utan oftast enklare tilltugg och kallskuret. Det positiva är att det alltid brukar finnas olika saker att välja mellan, och att allergiinformation är tydligt uppmärkt. Ett annat minus är att det ofta är ganska fullt i loungen, och toaletterna är inget vidare.

4/5

Flygplanstypen Airbus A350 är ett av de nyaste flygen i SAS långdistans wide body. Just denna maskin SE-RSF “Hjalmar Viking” levererades till SAS under mitten av 2021. Flyget har totalt 300 platser, fördelat på 40 platser i Business class, 32 plaster i SAS PLUS och 228 platser i ekonomi. 

Inredningen var riktigt fräsch och ren. Allt ser faktiskt helt nytt ut på denna maskin. Man sitter 1-2-1 och alla säten har därmed åtkomst till gången. Vi satt på rad 1 vilket ger en luftig känsla men inte helt så privat som man skulle kunna önska. Är du av skandinavisk medellängd och ser dig omkring kommer du se de andra passagerarna i business. (En del andra flygbolag låter stolen gå lite högre upp för en mer privat känsla.) 

Sätet bjuder på många bra inställningsmöjligheter via två olika touchpaneler. Massagefunktionen går ut på att ryggstödet fyller på och släpper ut luft.

Du får kudde, täcke och underlag. Alla tre kommer från sängtillverkaren Hästens, och är mycket sköna. En liten fågel har meddelat att dessa skulle bytas ut på sikt, vilket jag tycker är synd. Sätet har ett stort förvaringsfack där det finns en vattenflaska bl a.

Man sitter och ligger riktigt bra i denna stol. Tyvärr ingen egen luftventil från taket men tre olika läslampor och egen justerbar stämningsbelysning.

 

5/5

Jag har tidigare varit kritisk till maten ombord på SAS Business, och väntade mig inga mirakel när jag gick ombord. 

Det började i vanlig ordning med att det delades ut varm handduk följt av varma cachewnötter med dricka. Jag tog äppelmust från Ringi och toppade upp med bubblor. Det blev en riktigt trevlig drink. 

Sedan blev det kall förrätt och den klassiska serveringsvagnen rullades ut så man kan se matalternativen innan man bestämmer sig. Det blev lax som smakade mycket bra.

En kort stund senare blev det dags för den varma huvudrätten och jag valde kyckling med potatis och grönsaker i sås. Detta var det godaste jag någonsin ätit på en SAS-maskin. Tallriken tömdes och extra bröd fick beställas in för att kunna få upp den sista såsen från botten av tallriken. Hatten av och full pott med 5 stjärnor för maten den här gången! 

Efterrätten var en SAS-standard med ost, frukt, glass, kaka mm. Jag tog lite av allt och det smakade fint även om jag nog föredrar glass i bägare istället för pinnglass. Det blev även en liten whiskey till kaffet och sedan blev det dags för att ta en titt i minibaren (se under Crew & Service).

Ca två timmar innan landning blev det serverat klassiskt dansk smörrebröd som också smakade mycket bra,

🎎 Crew & faciliteter

5/5

Efter att ha flugit mycket med SAS genom åren tycker jag att det varierar vilken typ av service och stämning det är ombord. På denna maskin satte pursern direkt en positiv stämning som smittade av sig på resten av crew.  Crew skämtade mycket och var aktiva med att scanna av behov innan passagerarna ens hunnit trycka på serviceknappen.

Just flyget A350 är fenomenalt tyst och med bra luft. Det är natt och dag om du jämför med A330 (och A340 när det begav sig). Toaletterna hölls rena och bra under hela turen. Dock finns det bara tvål och desinfektionsservetter, ingen handlotion eller annat trevligt som vi ibland ser på andra flygbolag.

Minibaren öppnades efter matserveringen var avslutad. Idén med en liten minibar ombord är genial. I samband med att man är uppe och sträcker på sig kan man även plocka på sig dricka och snacks på vägen tillbaka till sätet. Det här är något av det trevligaste med att flyga med SAS. Under en lång flygning är det skönt att själv kunna gå och hämta dricka och snacks och slippa be om precis allting. Det fanns som vanligt  Gott och blandat, nötter, chips, choklad, chokladbollar, läsk, vattenflaskor och två sorters vin att förse sig med. Den här gången fanns det också bubbel, vilket inte brukar vara standard. Lite senare ställdes det även fram mackor från Polarbröd. 

🎥 Underhållning

4.5/5

Underhållningsystemet var även det nytt och bra. Ingen lagg och prefekt synk i touchskärmen (något som är ovanligt på flyg). Fjärrkontrollen har touchkontroll och visar konstant återstående flygtid. Den har metall på undersidan och ligger skönt i handen.

Bildkvaliteten var perfekt och betrakningsvinkeln vid liggläge gör att det går att ligga ner och se på film. Utbudet av film och serier var det som drog ner betyget på underhållningen. Här skulle SAS kunna fylla på rejält med innehåll, för just nu är det ganska skralt. Om du reser med barn får SAS däremot en fjäder i hatten. Barnfilmerna hade nämligen ljudspår på minst svenska, norska och danska (se bild för de filmtitlar som fanns ombord för just barn i september 2023).

Du kan spela en del spel ombord t ex Uno och Yahtzee där du även kan spel multiplayer med dina medpassagerare. 

Hörlurarna var rena och hela. Jag använde dem ett par timmar och de gjorde sitt jobb utmärkt.

En riktigt stor stor fördel med SAS är gratis wifi för Business class och/eller passagerare som minst har guldkort. Om du inte har något av detta kan du köpa wifi till hela flygningen till överkomligt pris på 149kr eller 3000 extrapoäng. Detta är ett av de billigaste i priserna jag sett i Star Alliance. Anslutning går lite on and off och ibland får man logga på igen. Men det duger till lättare ting som t ex chat, surf och mail och kommer igång ca 20 min efter start.

👝 Amenity kit

3.5/5

SAS “nya” amenity kit från DUX kommer i tre versioner. 

Version 1: En skopåse, som går att öppna och stänga med snören i toppen.

Version 2: En klassisk necessär med dragkedja.

Version 3: En laundry Bag (saknar bild på detta).

Det är olika storlekar på själva påsen, vilket jag tycker är användbart.

Innehåll:

  • Tandborste i bambu
  • Mini-tandkräm
  • Sockor
  • Öronproppar
  • Ögonmask
  • Läppbalsam
  • Hudkräm.

Annons

Idag har man rätt till upp till 600 EUR i kompensation om flygavgången blir inställd, överbokad eller försenad med mer än tre timmar vid ankomst – inom de senaste 3 åren. Det blir inte enklare än så här! 

Registrera ditt ärende, se vad du kan få i kompensation och låt Flyghjälp ta hand om resten.

Markupplevelse

Säte

Mat & Dryck

Crew & Service

Underhållning

Amenity kit

Konklusion

SAS Business Class A350

👍

Det bästa

Svårt att välja mellan mat, kabin & crew som alla var top notch!

👎

Det sämsta

Ingenting var egentligen dåligt, men det är väl utbudet i underhållningsväg då.

Markupplevelse
4/5
Säte
4/5
Mat & Dryck
5/5
Crew & Service
5/5
Underhållning
4.5/5
Amenity kit
3.5/5

SLUTBETYG

4.5/5

SENASTE I EUROBONUS-SAMLANDE!

Prenumerera på vårat nyhetsbrev

Nyfiken på hur du kan hålla dig uppdaterad med de allra senaste nyheterna?
Gå även med i Facebook-gruppen Poängen med EuroBonus där vi delar tips och tricks.
Om du har några bra tips själv – dela gärna med dig så att vi tillsammans kan se till att maximera bonusintjäningen.

Inlägget kan innehålla länkar till tjänster där Eurobonusguiden.se får provision eller kompensation.
Detta är kostnadsfritt för dig som läsare eftersom det är leverantören som eventuellt kommer att betala ersättning för inlägget.
Provisionen/kompensationen hjälper oss att täcka kostnader för domän, serverkostnader och andra driftskostnader som är relaterade till den här sidan.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad med de senaste tips och trix i EuroBonus