Annons

Få hjälp med EuroBonus-bokningar

5/5

SAS Diamond event 2023 uppsummering

.

SAS Diamond event Stockholm 2023   

FOTO: Navid Ghannad.

Den 25:e Augusti 2023 skickade SAS ut inbjudningar per mail till alla SAS Diamond och Pandion-kunder:  

We are happy to invite you, one of our most valued members, to an evening of conversation together with SAS executive board, CEO and EuroBonus, followed by mingle, finger food and drinks.

During the evening, CEO Anko van der Werff will share his vision for the future and you will be able to address questions to him and the rest of the team. In addition to that you will also meet Aron Backström, VP Product & Loyalty, who will elaborate on the latest news in the EuroBonus program. Theres Briger, Head of Onground Product and Peter Hyldig, Captain, will guide you through the evening.

Event date:
September 28, 2023

Place:
Färgfabriken, Stockholm

Program for the evening:
18:00: Check-in
18:15: Latest news and conversation followed by mingle, finger food and drinks
21:00: Evening ends

Cost:
2,000 EuroBonus points / person

RSVP:
This is a personal invitation for you and a guest of yours. Please confirm your attendance below, but no later than September 21, 2023. Kindly note there is a limited number of seats available on a first come, first served basis. Therefore, we recommend signing up as soon as possible, as these events normally fill up quickly.

Text&Bild: Navid Ghannad, Redigering: Marcus Fritz. Innehåll är från eventet i Stockholm.
Samma typ av event kommer hållas i Oslo och Köpenhamn senare under hösten 2023.

FOTO: Navid Ghannad.

Från Anko van der Werff (CEO SAS)

Anko började eventet med att dela med sig att kvällens event bokades upp på rekordkorta 29 minuter.

Han gav oss också en liten lägesbeskrivning:

  • På grund av rådande krig är vissa företag mer försiktiga med resande. De höjda räntorna har också lett till att vissa företag försöker hålla nere sina kostnader. Den svaga kronan påverkar SAS negativt; varje krona som dollarkursen ändras medför en plus eller minus en miljard för SAS.
  • För närvarande är bränslepriset högre än någonsin, med undantag för en kort period i februari 2022. Detta är särskilt utmanande för SAS, som befinner sig i Chapter 11 och inte kan säkra bränslepriset.
  • SAS har även varit tvungna att wetleasa en betydande mängd, vilket har påverkat deras vinstmarginaler. Detta har varit strategiskt viktigt för att behålla attraktiva slottider på vissa flygplatser.
  • Augusti 2023 har varit den bästa månaden för SAS på åtta år när det gäller antalet resande.
  • Anko berättade att svenskarna ibland är för ödmjuka för att skryta, men Eurobonus har faktiskt vunnit “Best Elite Award”. Dessutom har SAS klarat att höja ribban till att bli ett 5-stjärnigt flygbolag, trots utmaningarna. SAS-appen har också belönats med två priser för att vara den bästa appen. Det kommer också att introduceras nya funktioner i appen, inklusive möjligheten att se boardingprocessen och få uppdateringar om planen är försenad direkt i låst skärm-läget.
FOTO: Navid Ghannad.

Från Aron Backström (Vice President Eurobonus)

  • Informerade om flera genomförda förändringar. Diamantmedlemmar kan nu boka om kostnadsfritt till tidigare eller senare avgång samma dag. 
  • De har också ökat tillgängligheten till bonusresor med hänsyn till efterfrågan. Faktum är att 70% av alla bonusresor tidigare avbokades, vilket inte var hållbart. SAS strävar efter en balanserad modell för avbokningar som inte påverkar plånboken alltför mycket, samtidigt som den motverkar onödiga bokningar. Detta har resulterat i en ökning av tillgängliga bonusplatser till 110 000.
  • Det nämndes också att SAS för närvarande för diskussioner med Swedavia om att öppna fler lounger, vilket är en kommande satsning.
  • En annan viktig uppdatering är att Guld och Diamant kommer till att tillhöra grupp 1 vid boarding, medan Plus får vänta till grupp 2. Detta har testats under en tid och kommer nu att införas den 3 oktober.
  • SAS har framgångsrikt minskat sina responstider för kundtjänst. För Diamantmedlemmar kommer de att allokera de bästa från kundtjänst till dem för att förbättra servicen. (Eliten som Aron kallade de)
  • SAS lanserar också ett nytt koncept för lättare snacks. Alla i rummet får möjlighet att testa och rösta på sin favorit bland de nya snacksen.

Annons

Förläng dubbla poäng helgen med Curve!

Q&A-sessionen

  • Fråga 1: Varför slutade SAS flyga till Kalmar? Vad hände?

Svar: Kalmarrouten fungerade inte på grund av för litet kundunderlag. Många resenärer väljer nu tåget till Köpenhamn. Lönsamheten på denna rutt var en utmaning, och SAS har kämpat länge för att upprätthålla den.

  • Fråga 2: Varför är Claims-blanketterna så krångliga och begränsade till endast tre alternativ (missat flyg, försenat flyg, inställt flyg)? Kan fler alternativ läggas till?

Svar: Vi ska se över detta och överväga att inkludera fler alternativ för att förbättra användarvänligheten.

  • Fråga 3: Det är bra att Diamantmedlemmar kan boka om, men kan vi göra det genom appen som United? Vi vill undvika att gå till flygplatsen.

Svar: Vi håller med och inser vikten av att göra bokningsprocessen smidigare genom appen. Detta står högt upp på vår prioriteringslista för förbättringar.

  • Fråga 4: Varför får vi ingen fungerande internet? Till och med plan som är utrustad med internet fungerar det inte.

Svar: Detta är något som hela flygbranchen brottas med. Panasonic har problem och likaså GOGO som just nu är NOGO. Vi tittar på Musks starlink som andra bolag har infört och vill se hur det går för de innan vi tar något beslut. Vi kämpar på för att hitta en lösning

  • Fråga 5: Kommer det någon lifetime Diamond?

Svar: Vi har haft folk som har varit diamant i många år så frågan ligger rätt i tiden. Vi håller på att undersöka detta och kostnaderna för det då det är ett stort åtagande. Inom några månader kommer vi att kunna säga ja eller nej.

  • Fråga 6: Vad hände med Sinagapore airlines? Är det något nytt avtal på gång?

Svar: Vi har försökt förhandla ett par gånger men det behövs två för att dansa. Vi är inte överens om pris, volym etc. Alla marknader är inte lika. Det finns demografiska skillnader vilket gör att vissa flygbolag kan vara mera kräsna/svårflörtade.  Vi hoppas på ett nytt avtal men det kommer att ta tid.

  • Fråga 7: Hur arbetar ni för att ta hand om era anställda?

Svar: Att arbeta på ett flygbolag har alltid varit attraktivt. Vi hade inte blivit 5*  flygbolag om vi inte hade haft en fantastiskt personal som trivs. HR gjorde en stor enkätundersökning och vi hamnade högt och Anko har visat det stolt för andra flygbolagschefer. Men vi har också en del låga siffror som t.ex om de skulle rekommendera andra att arbeta på SAS.

  • Fråga 8: Varför kan man inte köpa uppgradering till fast pris?

Svar: Denna funktion kommer inom kort. Istället för att buda kan man också köpa uppgradering till ett fast pris.

  • Fråga 9: Jag önskar att få kaviar tillbaka (ingen respons), men min fråga är varför Lufthansa mfl lyckas där vi inte lyckas.

Svar: Vi har högre kostnader i bränsle, längre flygtid pga vårt geografiska läge (till Asien t.ex) men framför allt att vi gjorde misstaget att låta personal gå under Covid-19 och det är det som nu gör att vi inte kommer tillbaka till ordinarie nivåer med egen personal. Det är därför vi måste wetleasa så mycket. Detta kostar pengar. De bolag som behöll sin personal under Covid har kunnat studsa tillbaka mycket snabbare.  Dessutom svider kronan ordentligt just nu.

 

FOTO: Navid Ghannad.

Mingel

Därefter var Q&A slut och vi gick ner för att äta och mingla.

Jag fick en pratstund med onboard product and service chefen Alexander Lund.

Han berättade att SAS har bytt catering i December 2022 och att snart är pirogerna helt borta. De har lite kvar på lagret…Istället kommer de att introducera fina och fräscha mackor till Plus och det var detta vi fick provsmaka (se foton).

Alexander nämnde att de tittar på möjlighet att man ska förbeställa sin mat för att dels slippa svinnet (det kastas en hel del) men också att undvika att favoriträtten är slut när de kommer längre bak i kabinen.  Man ska förhoppningsvis också kunna lägga in matpreferenser i sin profil och kunna poängsätta maten ombord så småningom. Man tittar också på möjligheterna att ge incitament till t.ex de som ska sova igenom hela flygningen från östkusten USA att föranmäla det så att inte de lastar på för mycket mat och för det få t.ex några poäng EuroBonus.

Fick också en pratstund med Aaron Backström, Vice VD och ansvarig för product & loyalty och frågade om tillgänglighet till Bangkok. Han berättade att den linjen har gått över förväntan och det är därför en ständig kamp o hur många platser ska vara revenue och hur många ska släppas till Eurobonus. Men att han hoppas att det ska släppas fler platser så småningom.

Lite fler bilder från kvällen!

Stort tack till skribent: Navid Ghannad.

SENASTE I EUROBONUS-SAMLANDE!

Prenumerera på vårat nyhetsbrev

Nyfiken på hur du kan hålla dig uppdaterad med de allra senaste nyheterna?
Gå även med i Facebook-gruppen Poängen med EuroBonus där vi delar tips och tricks.
Om du har några bra tips själv – dela gärna med dig så att vi tillsammans kan se till att maximera bonusintjäningen.

Inlägget kan innehålla länkar till tjänster där Eurobonusguiden.se får provision eller kompensation.
Detta är kostnadsfritt för dig som läsare eftersom det är leverantören som eventuellt kommer att betala ersättning för inlägget.
Provisionen/kompensationen hjälper oss att täcka kostnader för domän, serverkostnader och andra driftskostnader som är relaterade till den här sidan.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad med de senaste tips och trix i EuroBonus