Turkish Airlines Business Class A330

.

Trip report

"Lite av ett lotteri vilken typ av flyg det blir"

✈ Flygbolag: Turkish Airlines (A330)

🗓 April 2023

💺 Kabinklass: Business class

🛫 Avreseort: Addis Ababa 

🎯 Destination: Istanbul

💯 Poängkostnad: 82.500+2-4-1

💰 Skatter & avgifter: 1250kr

 

Skribent:

Marcus Fritz

Markupplevelse
3/5
Säte
3/5
Mat & Dryck
3/5
Crew & faciliteter
1.5/5
Underhållning
3/5
Amenity kit
3.5/5

SLUTBETYG

3/5

Efter att ha flugit Turkish Airlines business class sex gånger börjar jag se ett mönster som upprepar sig:

  • Du vet sällan vilket typ av flyg det blir.
  • Det är inte helt ovanligt att de ställer in flygningar, och sedan lämnar dig i sticket.
  • Crew är som regel ingen höjdare.
3/5

Addis Ababa flygplats

Vi fick gå igenom två kontroller utanför flygplatsen innan vi blev insläppta, dock utan köer, så det var inga problem. Check in gick snabbt och smidigt i den separata kön för Business Class och Star Alliance Gold. Säkerhetskontrollen och immigration hade egna fast track för Business och Star Alliance Gold.

Cloud 9 Ethiopian Lounge

Vi möttes av tre leende loungevärdar som hälsade oss välkomna. Lobbyn var rökfylld pga kaffeceremonin som hölls vid sidan om receptionen. Doften av nyrostat kaffe spred sig i hela loungen, och den som höll i kaffeceremonin över en bädd av glödande kol bar traditionell klädsel, så det var stämningsfullt, men kanske mindre toppen för astmatiker.

Vidare in i loungen hittade vi en bemannad bar. Ingen exklusiv känsla infann sig men det gick att få ganska många typer av drinkar. Vi beställde in whiskey cola och fortsatte in i loungen. Här hittade vi ett rökrum, lekrum samt mötesrum. En mindre buffé och några sittplaster. Till slut kom vi till den stora buffén och ett stort rum med sittplaster och fåtöljer. Trevligt att kunna se ut på plattan och se flygen rulla förbi. 

Maten höll bra klass med mycket att välja mellan. Ungefär halva buffen bestod av etiopisk mat och andra halvan av indisk och europeisk mat. Personalen fyllde på maten regelbundet och höll området rent. 

Redan när vi ankom till loungen ville vi duscha, men de öppnade först senare på kvällen, när loungen blivit smockfull av hundratals resenärer med sen transit som ville duscha innan nästa flight. Vi lyckades komma in och fick en dusch som var godkänd men inte mer. Tyvärr höll duschkabinen inte tätt och vatten rann ut på bagaget.

3/5

Det var spännande att se vilket typ av flyg som skulle komma från Istanbul till Addis och hämta oss. Ibland använder de en Boeing 737 Max 8 (som inte har fällbara säten) på denna sträckan. Då denna flygning var ett nattflyg blev jag glad när jag såg en arton år gammal Turkish Airlines A330 stå ute på plattan, vilket innebar flat bed seat ombord! 

Tyvärr fanns det ingen prio-boarding för vår avgång. Vi tog trappan ner till den väntande bussen och kördes ut till flyget, men fick sen stå i bussen i cirka tjugo minuter utan att få lov att gå ombord. Till slut var det en passagerare som fick nog och lyckades få upp dörrarna och sprang ut ur bussen och upp till flyget och gick ombord. Fler blev inspirerade, och försökte bryta sig ut ur bussen. Då öppnades dörrarna och alla sprang upp till flyget.

Konfigurationen i A330-kabinen var 2-2-2 dvs om du inte känner den du reser med kan det vara lite obekvämt när du måste hoppa över en främmande stolsgranne för att ta dig in och ut från fönsterplats. Dvs åker du själv bör du välja ett av sätena i mitten. Tyvärr är sätena inte särskilt särskilt privata och mycket slitna, men du får fint med benplats iaf. 

Framför stolen har du din ottoman med fin förvaring om du har en liten carry on. Vid sätet fanns en vattenflaska, en tunn filt, hörlurar, 2 x USB A och ett strömuttag som fungerar med de flesta av världens strömkontakter.

 

3/5

Turkish är kända för bra mat ombord, så våra förväntningar var satta ganska högt.

Vi fick ett litet vikbart menykort med nattens matalternativ. 

Förrätten blev hummus. Huvudrätt blev kebab och ris. Efterrätt rispudding och lite olika ostar.

Det samlade betyget blir med ett nödrop godkänt, cateringen från Addis är definitivt inte i topp.

Crew hade inte lagt ner särskilt mycket kärlek vid uppdukandet och serveringen ombord.

🎎 Crew & faciliteter

1.5/5

Crew var verkligen inga muntergökar. Visst, det kanske inte är så kul när passagerare själva initierar boarding, men här måste crew sträcka på sig och ändå vänligt hälsa övriga passagerare välkomna.

Dessa sura miner varade igenom hela serveringen och även efter landning. Vi passagerare kändes mest som besvär för denna crew. Riktigt trist, och sänkte upplevelsen.

🎥 Underhållning

3/5

Underhållningen ombord var ingen höjdare. Systemet var ganska trött och det var segt att navigera mellan titlarna. Kan inte riktigt säga hur utbudet var då jag gav upp och somnade.  

Vinkeln och avståndet till skärmen gör att du har svårt att se skärmen vid liggläge. 

Hörlurarna var inte särskilt sköna och rekommenderas inte.

👝 Amenity kit

3.5/5

Amenity kitet var av en trevlig design och utsidan fanns i flera olika versioner. Det innehöll ett standardutbud av tandborste, tandkräm, sockor, ögonmask, öronproppar samt tre olika Antipodes-produkter. Guldstjärna för Antipodes! 

Markupplevelse

Säte

Mat & Dryck

Crew & Service

Underhållning

Amenity kit

Konklusion

Turkish Airlines Business Class A330

👍

Det bästa

Amenity kit!

👎

Det sämsta

Crew…

Markupplevelse
3/5
Säte
3/5
Mat & Dryck
3/5
Crew & Service
1.5/5
Underhållning
3/5
Amenity kit
3.5/5

SLUTBETYG

3/5
Vill du se var Turkish flyger? - Spana in tjänsten Flight Connections (Klicka på bilden)

SENASTE I EUROBONUS-SAMLANDE!

Prenumerera på vårat nyhetsbrev

Nyfiken på hur du kan hålla dig uppdaterad med de allra senaste nyheterna?
Gå även med i Facebook-gruppen Poängen med EuroBonus där vi delar tips och tricks.
Om du har några bra tips själv – dela gärna med dig så att vi tillsammans kan se till att maximera bonusintjäningen.

Inlägget kan innehålla länkar till tjänster där Eurobonusguiden.se får provision eller kompensation.
Detta är kostnadsfritt för dig som läsare eftersom det är leverantören som eventuellt kommer att betala ersättning för inlägget.
Provisionen/kompensationen hjälper oss att täcka kostnader för domän, serverkostnader och andra driftskostnader som är relaterade till den här sidan.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad med de senaste tips och trix i EuroBonus