Annons

Få hjälp med EuroBonus-bokningar

5/5

Singapore Airlines Business Class A380

.

Trip report

"Singapore Airlines -
En klass för sig?"

✈ Flygbolag: Singapore Airlines (A380)

🗓 April 2023

💺 Kabinklass: Business class

🛫 Avreseort: New Delhi  

🎯 Destination: Singapore

💯 Poängkostnad: 82.500+2-4-1

💰 Skatter & avgifter: 1250kr

(Resans slutdestination Seoul)

 

Skribent:

Marcus Fritz

Markupplevelse
0.5/5
Säte
5/5
Mat & Dryck
5/5
Crew & Service
5/5
Underhållning
5/5
Amenity kit
3/5

SLUTBETYG

4.5/5

Under en 14-dagarsperiod gick det att boka poängbiljetter med Singapore Airlines för EuroBonuspoäng. Många, inklusive jag, passade på att knipa några platser innan det hastigt och lustigt stängde ner igen. EuroBonus har meddelat att de kommer öppna upp på nytt, men att det krävs ett nytt avtal. Det ser vi fram emot, och medan vi väntar får vi nöja oss med trip reports från dem av oss som lyckades komma iväg. Hur var då flygupplevelsen?

Kom ihåg att följa EuroBonusguidenYoutube!

0.5/5

 

Denna flygning utgick från Delhi flygplats. 

Vi började med att stå i kö utomhus i 20 minuter för att få lova att komma in på själva flygplatsen. (Trots att vi hade boardingkort.)

Väl inne går vi bort till säkerhetskontrollen. Det finns ingen fast track , men det spelar ingen roll eftersom det inte är någon kö härinne. Jag frågar personalen om de vill att jag tar ut kameran ur väskan. Jag får inget svar, personen bara vinkar igenom. De har nya fina helkroppsscanners. Trots detta blir samtliga passagerare grundligt kroppsvisiterade. Personalen i säkerhetskontrollen gillar inte att jag har en kamera i väskan och tillbringar 20 min på att tömma väskan och scanna minneskort, laddkablar mm separat.

Air India lounge

Tyvärr var detta en trist upplevelse. Utbudet av mat, dryck och snacks var begränsat och ingenting var särskilt bra. Fåtöljen var skön med goda laddningsmöjligheter. Wifi var långsamt och instabilt. Efter två timmars väntan (och efter att jag fått påminna om att jag väntade flera gånger) fick jag till slut tillgång till duschen. Det påstods att det var avsaknad av rena handdukar som orsakade väntan. Duschen var helt OK, basal men ren, liksom resten av loungen.

5/5

 

På övre däck hittar du hela 82 st Business Class-säten i en standardlayout med 1-2-1. 

Vi satt på 11 D/F och jag kan rekommendera att om man reser med sällskap välja någon av platserna 11D/F, 91D/F och 96D/F. Då får ni nämligen vad Singapore Airlines kallar för en “dubbelsäng” (missvisande, men det blir en trevlig upplevelse) och utrymmet till fötterna är mycket bättre. Dessa platserna är reserverade åt PPS-klubbmedlemmar men öppnas upp åt alla exakt 48 timmar innan avresa. 

Sätet kändes privat (vi kunde inte se någon annan passagerare). Sätet är riktigt bra både i ligg- och sittläge. Det finns funktioner som spegel, strömuttag, USB A, läslampa och mysbelysning. Allt går att styra från fjärrkontrollen eller via de upplysta knapparna vid sätet. 

Sätet i liggläge är lite hårt, även om man får ett underlägg. De två kuddarna och täcket var toppensköna .

 

5/5

 

Maten ombord på denna flygning var en riktig fest. Två veckor innan flygningen hade jag redan beställt vad jag önskade äta genom Singapore Airlines funktion “Book the Cook“, som är riktigt trevlig och ger många valmöjligheter. 

Jag beställde mix meat/kebab på den här flygningen och det var bland det godaste jag någonsin ätit på ett flygplan (t o m bättre än hummern jag åt från SIN).

Maten serveras på ett dukat bord med porslinstallrikar och metallbestick. Ingen tråkig plastbricka här inte.

De serverade även sina “vanliga” urgoda kycklingspett som snack innan maten. Laxen till förrätt var fräsch och smakade bra. 

Pre departue var det bubbel eller juice man fick välja mellan. Cocktailutbudet under flygningen var toppen. Naturligtvis kan du få en välsmakande Singapore Sling ombord.

🎎 Crew & Service

5/5

 

Jag hinner knappt sätta mig innan crew kommer med bubbel och säger “Welcome onboard Mr Fritz, would you like a glass of Champagne?” och då var ribban lagd för resten av resan. 

Som ni vet tar jag en del bilder när jag flyger. Vad gör SQ crew åt detta? Diskret böjer sig en ur crew fram och säger “You can take as many pictures as you like. But please be mindful to not include other passengers.”  Så snyggt och helt korrekt agerat. 

Crew var alerta hela tiden. När jag ätit och börjar resa på mig kommer crew och frågar om jag önskar turn down service. Ja tack! 

Toaletterna var bra och hölls rena under hela flygningen. 

Hela världens cabin crew har en del att lära av Singapore Airlines gällande service …

🎥 Underhållning

5/5

 

Föga förvånande håller underhållningen ombord en hög klass. Skärmen är en välkalibrerad 18-tums touchskärm med utmärkt bildkvalitet. Utbudet är massivt och sannerligen uppdaterat med nysläppta filmer, serier och spel.  

Den lilla skärmen vid sätet fungerar även som fjärrkontroll och kan med fördel användas att köra kartprogrammet på så du kan hålla koll på var flyget befinner sig.

Hörlurarna är noise cancelling och var bekväma – jag provade dem och hade jag inte haft mina egna Bose med mig hade jag använt dem utan problem.

Wifi är gratis för business class-passagerare och höll en hastighet på ca 3 Mbit. Då och då försvann täckningen helt.

👝 Amenity kit

3/5


Singapore Airlines har sedan länge slutat dela ut amenity kit. Istället har de hat diverse tillbehör man kan be om tex tofflor, hårborste, strumpor, hörselskydd och ögonmask.

Om din flygning är på mer än sex timmar kan du be om ett amenity kit.

Kitet är från Penhaligon och innehåller :

  • Ansiktsvatten
  • Läppbalsam
  • Handkräm

Lägg märke till hur fin insidan är på necessären.

Markupplevelse

Säte

Mat & Dryck

Crew & Service

Underhållning

Amenity kit

Konklusion

Singapore Airlines A380

👍

Det bästa

Svårt att välja en enda sak som det bästa, allt är ju bara så bra! Men crew var above and beyond, så det får bli det. 

👎

Det sämsta

Markupplevelsen i Delhi är usel, men det är ju inte Singapore Airlines fel. De kanske borde öppna sin egen lounge igen? (Stängde innan pandemin).

Skribent:

Marcus Fritz

Markupplevelse
0.5/5
Säte
5/5
Mat & Dryck
5/5
Crew & Service
5/5
Underhållning
5/5
Amenity kit
3/5

SLUTBETYG

4.5/5

SENASTE I EUROBONUS-SAMLANDE!

Prenumerera på vårat nyhetsbrev

Nyfiken på hur du kan hålla dig uppdaterad med de allra senaste nyheterna?
Gå även med i Facebook-gruppen Poängen med EuroBonus där vi delar tips och tricks.
Om du har några bra tips själv – dela gärna med dig så att vi tillsammans kan se till att maximera bonusintjäningen.

Inlägget kan innehålla länkar till tjänster där Eurobonusguiden.se får provision eller kompensation.
Detta är kostnadsfritt för dig som läsare eftersom det är leverantören som eventuellt kommer att betala ersättning för inlägget.
Provisionen/kompensationen hjälper oss att täcka kostnader för domän, serverkostnader och andra driftskostnader som är relaterade till den här sidan.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad med de senaste tips och trix i EuroBonus